Viewing entries in
Archive Friday

Vergeelde vrijdag nr. 40

Vergeelde vrijdag nr. 40

Terug in de tijd. Een foto uit het archief. Een herinnering op het netvlies. Op 'Vergeelde Vrijdag' komt een oude foto weer tot leven!

Rotterdam fotografie

Erasmusbrug bij zonsondergang

Ik zit hier weer te lachen als ik terug denk aan dit moment. Na een aantal foto's van deze zonsondergang, beslis ik er nog een te maken vanuit een ander perspectief. Om de scene wat diepte te geven leg ik de camera op de grond en druk af. Een voorbijganger, met hond, blijft achterom kijken. Waarschijnlijk ziet mijn actie er raar uit. Ik kan het me voorstellen. Ik zie mezelf op mijn knieën zitten, kont in de lucht en maar proberen een oog voor de zoeker te krijgen. Dat lukt dus voor geen meter. Een hoekzoeker was handig geweest. Nu gebruik ik 'live view' en kijk op het schermpje op de achterkant van het toestel om richting te bepalen en vervolgens druk ik af.

Intussen is mijn 'Twister-achtige' breakdance op handen en voeten door minstens vier hardlopers, drie wandelaars en twee honden bewonderd. Alles voor de kunst!

Erasmus bridge at Rotterdam. Exposure: 1/125 sec @ f/4,0 ISO 200, 24 mm

Tip

Bij het kiezen van de belichting, gebruik ik vaak 'spotmeting' en check wat de meter aangeeft in de hooglichten en in de schaduw. De hooglichten (meestal de lucht) mogen wat overbelicht zijn en de schaduwen wat onderbelicht, maar ik ga op zoek naar balans.  Zo probeer ik te voorkomen dat details verloren gaan door een uitgebeten lucht (die is dan helemaal wit) of door dichtgelopen schaduwen (helemaal zwart). Daarbij bepaalt de scene die ik voor me heb of ik meer prioriteit geef aan de hooglichten of aan de schaduwen. Belangrijk detail: deze beslissingen kun je alleen nemen in de manuele belichtingsstand (M op zowel Nikon als Canon camera's). In andere standen geef je de camera de controle.

Wanneer het onderwerp, zoals hier, een landschap betreft, mag je gerust spelen met de belichting. Zorg er echter voor dat je op een bruiloft altijd, maar dan ook altijd, prioriteit geeft aan de bruidsjurk! Deze moet perfect belicht worden. Wanneer de bruid in het wit gekleed gaat, zorg dan dat je haar jurk iets overbelicht (volgens de meter in je camera), anders maak je de jurk neutraal grijs. Maar owee als je door overbelichting detail verliest.... Dat is een grotere zonde.... Wil je honderd procent zekerheid, gebruik dan een belichtingsmeter waarmee je op-vallend licht kunt meten (met zo'n wit bolletje).

Door: Maik Jansen

En zo kunnen foto's zijn: ze roepen herinneringen op. Of ze vertellen een verhaal. Heb jij ook zo'n foto? Met herinneringen? Of met een verhaal?
Let me know...

Vergeet niet je aan te sluiten via de nieuwsbrief (zie banner bovenaan). Awesome!

Vergeelde vrijdag nr. 39

Vergeelde vrijdag nr. 39

Terug in de tijd. Een foto uit het archief. Een herinnering op het netvlies. Op 'Vergeelde Vrijdag' komt een oude foto weer tot leven!

Pocketpop

Mix

Muziek, publiek en fotografie, wat is dat een heerlijke mix. De muzikant voelt zich goed, daar in de spotlights op het podium. Hij wordt bejubeld door het publiek. De fans vermaken zich prima in de door opzwepende of ontroerende klanken gevulde zaal. En de fotograaf? Die zorgt ervoor dat het bewijs tot in de eeuwigheid wordt geleverd. "Was je er niet bij dan? Goh, je hebt wat gemist! Kijk eens naar deze foto's!" Nagenieten kan tot vér na de kater 's anderdaags. 

Oók voor hen die het zich allemaal niet meer zo best herinneren......

The Eastway. Exposure: 1/100 @ f/5,6 ISO 200, 100 mm, SB700 Speedlight, TTL

Vrijheid

Wanneer ik naar zo'n foto kijk, voel ik de sfeer in de zaal weer. De glazen rinkelen, het publiek joelt, de zaal trilt op de lage beat van de bas. Tevergeefs probeer je je verstaanbaar te maken. De ander wijst knikkend naar zijn oren en heft de handpalmen in de lucht. Je lacht en neemt nog een drankje. Heerlijke avondjes zijn dat. Even geen tentamens, klussen, werkbriefjes of lastige vragen. Je viert je vrijheid en geniet tot in de kleine uurtjes. Zo zit dat!

Tip

Wanneer je je in een feesttent of kroeg begeeft met je dure fotografiespullen, is de kans groot dat er door de temperatuurswisseling een condenslaagje ontstaat. Mensen met een bril weten daar alles van. De glazen beslaan wanneer je vanuit de kou binnenstapt in een dampend café. Bewaar je toestel en lenzen daarom tijdelijk in een afgesloten plastic tas en laat ze op temperatuur komen voor de show begint. Kom dus op tijd! Dan kun je gelijk aan de (manager van de) band vragen of je een paar flitsfoto's mag maken. Dat is iets wat op de grotere podia overigens 'not done' is, maar wie niet waagt, wie niet wint!

Door: Maik Jansen

En zo kunnen foto's zijn: ze roepen herinneringen op. Of ze vertellen een verhaal. Heb jij ook zo'n foto? Met herinneringen? Of met een verhaal?
Let me know...

Vergeelde vrijdag nr. 37 en 38

Vergeelde vrijdag nr. 37 en 38

Terug in de tijd. Een foto uit het archief. Een herinnering op het netvlies. Op 'Vergeelde Vrijdag' komt een oude foto weer tot leven! In dit geval zijn het er twee.

Mensen, mensen, mensen

Wat zijn we toch allemaal verschillend! Lange, kleine, dunne, dikke, kromme en rechte mensen: in een willekeurige winkelstraat kom je ze in alle vormen en maten tegen. Als je erop gaat letten, wordt die diversiteit alleen maar groter. Bikers, die op bikers lijken, blijken wel degelijk van elkaar te onderscheiden te zijn. Net als Chinezen. Als je maar goed kijkt. Het is een favoriete bezigheid van bijna elke terrasganger, naast het nuttigen van het drankje natuurlijk.

Straatfotografie

Hoe zit het met jou? Neem jij wel eens een foto op straat? Ook van mensen die je niet kent? Dat kan je zo'n leuke foto opleveren. Wanneer ik in de stad fotografeer, ben ik meestal op zoek naar een verhaaltje. Om dat verhaaltje niet te verstoren, is het handig éérst de foto te maken en pas daarná toestemming te vragen (als je de foto eventueel commercieel wilt inzetten). Soms is het echter onmogelijk een foto te maken zonder opgemerkt te worden en dan is het juist andersom. Dan vraag ik eerst om toestemming. Het gevolg is uiteraard een geposeerde foto, zoals deze hieronder van een groepje Italiaanse toeristen in Utrecht:

Friends on a bridge in Utrecht. Natural light. Exposure: 1/50 sec @ f/5,6 ISO 200, 44mm

Poseren

Wanneer je modellen fotografeert, of wanneer je een portret maakt, is het verstandig en zelfs de bedoeling dat je je als fotograaf met de pose bezighoudt. Het is een creatief onderdeel van jouw stijl.  Een klant die een mooie foto van zichzelf wil, heeft vaak geen idee hoe hij moet gaan staan, laat staan dat hij enig idee heeft waar het licht vandaan komt en welk effect dit op de foto heeft. Zelfs ervaren modellen staan te wachten op aanwijzingen en willen graag gecoacht worden.

MUA

Uiteraard sta je open voor suggesties van je klant of model, maar vergeet absoluut je MUA (Make Up Artist) niet. Zij werkt vaak ook samen met andere fotografen en bekijkt daarom jouw set met andere ogen. Mooi voorbeeld is de foto hieronder. Terwijl ik bezig was met een serie foto's in een manege, zag mijn MUA (Shanti) een kruiwagen staan en opperde dat het wellicht een leuk idee was deze met hooi te vullen en het model (Christa) hierin plaats te laten nemen.... Met kleine instructies als "kruis je benen eens, mooi, buig je knie wat meer, goed, strek je rug, maak je nek eens lang, super, prachtig, kin iets naar beneden en draai je hoofd maar iets naar rechts, hou vast, geweldig, goed zo, mooi", zorg  je er vervolgens voor dat je een gevarieerde serie foto's maakt.

Backlit model. Setup with two speed lights and natural light. Exposure: 1/60 sec @ f/5,6 ISO 400, 31mm

Tip: belichting

Variatie kun je ook aanbrengen met je belichting. In deze foto van Christa in de kruiwagen, kun je door de staldeuren naar buiten kijken. Dit is natuurlijk licht. Achter haar zie je ook de Westcott Apollo Orb (met grid) als 'special effect' in het frame opgenomen. Deze flits geeft tegenlicht en creëert de highlights aan de randen van haar lichaam (rim lights genoemd). Vanuit de rechterkant, is een flits ingebracht die de armen, rug en haren belicht, maar niet haar gezicht (waardoor deze soft blijft en er een 'short lighting' ontstaat die het gezicht versmalt). Gebruik in dit soort complexe omstandigheden een lichtmeter en begin met je camera in te stellen op het omgevingslicht. Pas daarop de kracht van je flitser(s) aan.

Succes!

Door: Maik Jansen

En zo kunnen foto's zijn: ze roepen herinneringen op. Of ze vertellen een verhaal. Heb jij ook zo'n foto? Met herinneringen? Of met een verhaal?
Let me know...

Vergeelde vrijdag nr. 34 - 36

Vergeelde vrijdag nr. 34 - 36

Terug in de tijd. Een foto uit het archief. Een herinnering op het netvlies. Op 'Vergeelde Vrijdag' komt een oude foto weer tot leven.

In dit geval zijn het er maar liefst drie!

 

Selfies

 

One Flash setup

One flash portrait. Exposure: 1/125 sec @ f/4,0 ISO 100 44mm

Hier heb ik gebruik gemaakt van een flitser op statief (camera right). Als ik Pinokkio was geweest en een neus had ter lengte van een bezemsteel, had ik vanuit deze positie de flitser kunnen aantikken door mijn hoofd 45 graden naar links te draaien en vanuit een graad of 40 omhoog. Deze klassieke manier van belichten wordt met Rembrandt in verband gebracht en is dan ook naar hem vernoemd.

 

Mixed exposure: Ambient & Flash

Ambient light, combined with one flash. Exposure: 1/20 sec @ f/8,0 ISO 160, 40mm

In deze setup heb ik de belichting zodanig ingesteld dat de achtergrond wegvalt in duisternis, maar de kerstlampjes nog goed zichtbaar zijn. De kracht van de flitser werd hierop aangepast en een Rogue FlashBender vlagde het flitslicht af, om te voorkomen de de hele keuken verlicht werd.

 

Natural (available) light

Natural light. Exposure: 1/40 sec @ f/4,0 ISO 400, 70 mm

Geen statief voor handen? Gebruik een spiegel. Deze stond op de Dickens dag van Druten. Ik heb daar samen met Natasja veel mooiere foto's dan deze gemaakt, (zie hier) maar de spiegel in deze mand kón ik natuurlijk niet voorbij lopen zonder een snapshot te maken van ons beiden. Het moest snel gebeuren en dat is te zien aan de instellingen; met een focuslengte van 70 mm gebruik ik normaal gesproken een snellere sluitertijd. Maar dan had ik ook mijn ISO moeten verhogen en daarvoor ontbrak de tijd. Vandaar dat ik hier extra mijn best doe mijn ellebogen te ondersteunen en zo een statief na te bootsen.

 

Tip

Zelf een selfie maken met een spiegelreflexcamera? Neem een lampstatief of een ander verplaatsbaar voorwerp met minimaal je eigen lengte. Zorg dat de camera stabiel staat en stel deze scherp op het lampstatief. Zet vervolgens de camera (of de lens) op manuele focus. Gebruik een afstandsbediening of de zelfontspanner (aftelfunctie) en neem de plek van het lampstatief in. Bij deze techniek is het slim je lens iets te stoppen, dus het diafragma niet helemaal open houden. Kies liever voor wat te veel dan voor te weinig scherptediepte. Let hierbij op dat de belichting goed blijft. Zelf houd ik ervan om dat handmatig in te stellen in de manuele modus. Gebruik je 'aperture priority' (A bij Nikon, Av bij Canon), dan bestaat de kans dat ongemerkt je sluitertijd te lang wordt en je bewegingsonscherpte krijgt.

Succes!

 

En zo kunnen foto's zijn: ze roepen herinneringen op. Of ze vertellen een verhaal. Heb jij ook zo'n foto? Met herinneringen? Of met een verhaal?
Let me know...

 

Vergeelde vrijdag nr. 32 en 33

Vergeelde vrijdag nr. 32 en 33

Terug in de tijd. Een foto uit het archief. Een herinnering op het netvlies. Op 'Vergeelde Vrijdag' komt een oude foto weer tot leven.

In dit geval zijn het er twee!

In verband met de examens, werd vorige week het traditionele wekelijkse ritme doorbroken. Er was gewoonweg geen tijd om een vergeelde foto uit het archief te trekken. Dat gebeurt. Als docent heb je een zware baan en je vrije tijd moet soms opgeofferd worden om alles in goede banen te leiden...

Vandaar dat jullie twee foto's voorgeschoteld krijgen.

Le chat fume une plume

Het is november en dat zijn donkere dagen, zeggen ze. Maar volgens mij zijn de nachten écht donkerder. Je zou er depri van worden. Tijd dus om een lichte foto te maken. Daar krijg je dan weer hoop van.... Hoop op licht aan de andere kant van het winterse seizoen. Enfin, zeg ik maar ff op zijn Frans, kijk onze Jay-Lo eens 'plaisir' hebben met haar plumeau. Ze vraagt nog nét niet om een vuurtje. En dat terwijl de kachel zo lekker brandt.

1/200 @ f/5,6 ISO 200 bij 52 mm

 

Scheve schaats

Een weekend later heb ik tijd om Lauwe on Ice te gaan fotograferen. De discolampen draaien en zo ook de solisten en de stelletjes op de ijsvloer. Heen en weer gaan ze in een langgerekte cirkel. Zoals je ziet, valt er ook af en toe wat te vallen. De persoon met de oranje schaatsen wil het demonstreren. Helaas staan deze dames ervoor. Och, daar vallen we toch niet over?

1/100 sec @ f/3,2 ISO 500 bij 70 mm

En zo kunnen foto's zijn: ze roepen herinneringen op. Of ze vertellen een verhaal. Heb jij ook zo'n foto? Met herinneringen? Of met een verhaal?

Let me know...

Mee kletsen? Dat kán! Laat je reactie achter... Cool. :-)

Like deze BLOG en
deel met je vrienden:

Like mijn Facebookpagina: