Viewing entries in
Environmental portrait

Fashion Shoot Rotterdam

Fashion Shoot Rotterdam

Rotterdam Fashion Shoot

Peeps-community

Hi peeps,

Jullie hebben ze vast al gezien op Facebook; foto's van modellen Monique Huls en Ninho André met uitzicht op de Erasmusbrug. Wij hebben heel veel leuke reacties mogen ontvangen, dus een bedankje is hier wel op zijn plaats. Thanks, peeps. Jullie betrokkenheid motiveert, dus blijf liken, delen en berichtjes posten, zodat de site verder kan groeien.

Over een aantal weken verwacht ik overigens de 2000-ste volger te mogen begroeten. Het is erg mooi de peeps-community te zien groeien en ik ben benieuwd wie de gratis shoot gaat winnen. Spannend!

High Fashion Fotografie

High Fashion Fotografie; daar gaat deze blog over. Op de zestiende etage van het Inntel Hotel Rotterdam Centre mag je gerust spreken van High Fashion. Wát een uitzicht! Een tóplokatie. En als je dan ook nog eens mag werken met twee ervaren modellen en een MUA (Blush by Daphne), kan je middag niet meer stuk.

Facebook Fotografie Groepen

Op Facebook bestaat een aantal Nederlandstalige groepen waarin fotografen, modellen en Make Up Artists (MUA's) contact met elkaar onderhouden. Een paar voorbeelden zijn "Fotograaf gevraagd" en "Modellen, fotografen en visagisten". Zo'n groep is dé place-to-be wanneer je op zoek bent naar samenwerkingen.

Er bestaan groepen voor onbetaald werk (TFP) en voor betaalde opdrachten en ik kan je aanraden deze eens op te zoeken.

De Rotterdam Fashion Shoot begon met een oproep van Ninho André voor een samenwerking op een van deze groepen met als doel een shoot voor aanvulling van ieders portfolio. Omdat ik vakantie had en nog wel wat leuke foto's kon gebruiken, besloot ik te reageren. Een week later was het team compleet en konden we samen de lokatie, datum en tijd afspreken.

Storm over Rotterdam

Het klinkt als een jongensboek over het bombardement op onze nationale havenstad, maar de titel verwijst naar het weer dat immer een rol lijkt te spelen wanneer ik een shoot heb. De voorspellingen waren bar en boos en dus zaten Ninho en ik de avond ervoor via Facebook te chatten. Ik stelde voor te starten met een lunch in Bar en Brasserie Water in het Inntel Hotel. Daar zouden we droog zitten, hadden we eten en drinken en konden vragen of er plek was voor de visagie. De bedoeling was dat we tussen de regenbuien door naar buiten zouden gaan voor een aantal korte sessies en tijdens slecht weer de koffie weer zouden opzoeken. Het is belangrijk dat je een binnenlokatie regelt wanneer het weer onstabiel is. Modellen en visagisten houden meestal niet zo regen. Kapsels en mascara kunnen er slechter tegen dan jouw camera.

Fotografieteam: modellen, MUA en fotograaf

We troffen elkaar voor het hotel en maakten verder kennis met elkaar onder het genot van een hapje en een drankje in de brasserie. Ik probeer telkens hiervoor tijd in te ruimen. Eerst kennis maken en daarna shooten. Het komt de foto's ten goede wanneer je elkaar even gesproken hebt en wensen en verwachtingen zijn uitgewisseld. Bovendien kun je dan de tijd nemen uitleg te geven bij de Model Releases. Zo'n release geeft je de zekerheid dat je toestemming hebt voor publicatie van de foto's.

In de brasserie hebben we heerlijk zitten keuvelen. Toen de lunch op zijn einde liep, stelde ik het team voor aan het personeel en vroeg of we de visagie aan een tafeltje bij het raam mochten doen. Dat was geen enkel probleem. Daphne en Monique gingen direct aan de slag met foundation, oogschaduw, wimpers, lippenstift en poeder. Ninho en ik hadden daardoor de tijd voor een laatste bakje koffie en het betalen van de rekening.

Intussen verslechterde het weer en de eerste flinke bui kondigde zich aan. Ninho en ik overlegden wat we moesten doen als buienradar gelijk ging krijgen. We besloten eens te vragen of het hotel wellicht ruimte had voor een shoot. Ninho trok de stoute schoenen aan en stapte zelfverzekerd op de dames van de receptie af. Even later hadden we antwoord: we kregen een uur de tijd om te fotograferen op een van de hoogste etages. Dat was geweldig nieuws, want de regen sloeg inmiddels tegen de ramen. Toen we op de zestiende etage uit de lift stapten, wisten we niet wat we zagen. Wat een geweldig uitzicht!

Zo kan het dus ook. Pratende mensen zijn te helpen. Wees dus niet te verlegen wanneer je probeert iets te regelen.

Hier konden we laten zien wat we waard zijn.
— Maik Jansen

Zelfverzekerd fotograferen

Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg ervoor dat je kennis op peil is en dat je weet wat je doet. Als dat samen met je apparatuur in orde is, komt dat ten goede aan je houding tijdens de shoot. Als fotograaf geef je immers leiding aan je team. Zij staan op je te wachten wanneer je zit te frunniken aan je toestel omdat je niet weet wat je moet doen. Een lege batterij of een overvolle geheugenkaart zijn hét recept je zelfverzekerdheid een deuk te geven. De kunst is dan weerstand te bieden aan die gevoelens en volle aandacht te geven aan het oplossen van elke uitdaging die je voorgeschoteld krijgt.

Terwijl twee modellen en een MUA op een toplokatie als deze zich klaarmaken voor hun shoot, stijgen hun verwachtingen evenredig met het uitzicht. En terecht. De fotograaf moet het nu waar gaan maken.

Fototechniek: reflecties.

Na de eerste verwondering over de schoonheid van de lokatie, staat de eerste horde die genomen dient te worden direct klaar. De ramen bieden uitzicht over de Maas, de Erasmusbrug en de Kop van Zuid met haar karakteristieke skyline, maar zijn ook gevaarlijke spiegels bij het gebruik van flitslicht. Het is een hele uitdaging deze reflecties te voorkomen, want ook de vloer spiegelt én de balustrade buiten is omlijnd met hellende glasplaten. De juiste hoek kiezen is essentieel (hoek van inval is hoek van uitval, hebben we ooit geleerd). Een slimme tip: plaats je flitser wat hoger dan je gewend bent. Hierdoor flits je meer naar beneden en heb je minder last van de reflectie.

Vergeet niet ook gebruik te maken van reflecties, zowel van de ramen als die van de vloer. Reflecties van de modellen, wel te verstaan. Deze kunnen je foto extra interessant maken.

Fototechniek: de mix van omgevingslicht en flits

Nadat de flitser samen met een reflectieve paraplu op de standaard staat, begin je met de belichting van datgene wat je niet kunt beïnvloeden, namelijk de achtergrond. De eerste foto's maak je dus zónder model en zónder flits. Met de camera of een andere spotmeter, kijk je naar de hooglichten en daarna naar de schaduwen om de belichting optimaal te maken. Daarbij houd je rekening met de maximale sluitertijd die je kunt gebruiken om je flitser aan te sturen (cross-sync of X-sync genoemd) en met het diafragma dat je wilt gebruiken om de achtergrond scherp of juist onscherp in beeld te brengen.

Vervolgens vraag je het model om positie in te nemen. Met een lichtmeter zorg je ervoor dat de flitser een output geeft die precies overeenkomt met je diafragma-instelling voor de juiste belichting van de achtergrond, bijvoorbeeld f/5,6. Wanneer je een wat hoger getal kiest, maak je de achtergrond donkerder en moet je flitser wat meer power geven. Kies je een lager getal, dan maak je de achtergrond lichter en mag je flitser het wat rustiger aan doen. Heb je eenmaal de juiste mix te pakken, zorg dan bij elke foto die je maakt dat de afstand tussen de flitser en je model hetzelfde blijft. Wanneer deze afstand varieert, valt er immers ook meer of minder flitslicht op je model en wordt hij of zij verkeerd belicht (over- of onderbelichting). Mocht de afstand tóch noodzakelijkerwijs veranderen, dan meet je opnieuw. Wanneer je op gevoel gaat compenseren (door verhogen of verlagen van je diafragma), loop je de kans dat je jezelf gaat najagen. Door telkens een kleine overcompensatie te maken, ga je zodanig fluctueren dat elke foto mislukt. Meten is weten. Gokken is..... onprofessioneel. Tenzij je op elke foto de belichting spot on hebt... dan ben je een héld.

Model aansturen

Monique en Ninho deden het super. Zij kenden hun standaardposes en door aanwijzingen te geven gingen ze van daaruit variëren. Wanneer ik aan het werk ben, vertel ik honderduit. Om de tien seconden laat ik weten dat het allemaal schitterend is wat ik door de zoeker zie. Tussendoor heb ik de tijd om te vertellen wat ik graag in de pose wil zien. "Mooi, super, FLITS, draai nu je hoofd wat meer richting de camera, FLITS, wów, nog een stukje, FLITS, kin naar beneden, FLITS en breng je ogen iets naar deze kant, over mijn schouder staat iemand naar je te zwaaien, alleen met je ogen lachen, FLITS, práchtig, heel mooi, knikje in je voorste been aub, FLITS, hou vast, breng je rechterhand naar je haren, FLITS, mooi, relax, prachtig"...... Zorg ervoor dat je af en toe wat lucht brengt door een grapje te maken. Een shoot is best intens, zowel voor de fotograaf als voor de modellen. Een lach brengt ontspanning.

 

X-rite Colorchecker Passport

Deze zorgt ervoor dat je foto's kleurecht worden. Door een foto te nemen van dit palet, kan de software op de computer de kleuren aanpassen aan het licht waarin je gefotografeerd hebt. Via een plug-in in Lightroom maak je zo'n kleurprofiel dat bij de set-up past snel aan en vervolgens synchroniseer je dit profiel naar alle andere foto's uit die set. Telkens wanneer het licht verandert, zul je een nieuw profiel moeten maken.

Tip: maak een felgekleurd key cord vast aan je Colorchecker Passport. Je bent hem kwijt, vóór je het weet. I know. Been there, done that! ;-)

Commercieel gebruik als bedankje

Wanneer je als fotograaf geholpen bent door de eigenaar van een lokatie, is het uiteraard netjes deze te bedanken. In dit geval heb ik de Fleurop een doosje Merci chocolade en een boeket laten bezorgen. Daarnaast ontving de afdeling "Sales" van het hotel een foto voor gebruik op hun Facebook pagina. Gratis. En daarvan werd gebruik gemaakt. Klik op deze link naar het Inntel Hotels Rotterdam Centre om de foto te zien. 

Graag wil ik bij dezen mijn team bedanken. Monique, Ninho, Daphne, jullie waren super! Het was heerlijk werken met jullie en ik zeg: tot de volgende shoot!!!
— Maik Jansen

Links

Modellen: Monique Huls en Ninho André

MUA: Blush by Daphne

Lokatie: Inntel Hotels Rotterdam Centre

 

Door: Maik Jansen

 

Second chance Gala shoot, nr. 2

Second chance Gala shoot, nr. 2

Regen is voor de plantjes.


Free your dress!

Het was nog voorjaar toen ik een oproep deed voor een shoot in galakleding. Ik vond het zonde dat zoveel mooie jurken en pakken een stil leven leiden in een kast. Kun je je voorstellen dat een prachtige jurk daar niet hoort? Zij hoort gedragen te worden! Liefst bij goed weer. En met een leuk hakje, uiteraard. Dat vinden jurken ook leuk. En dan lekker luchtig zwieren. Oeh!!

 

Eindelijk goed weer....

Deze shoot stond oorspronkelijk gepland in de met regen en donder gevulde avond van de eerste Second Chance Gala Shoot, waarvan de blog hier terug te lezen is. Nu voorspelde buienradar eindelijk goed weer. De shoot kon 's anderdaags doorgang vinden! Anna hing jaar jurk vast uit, regelde een vriendin voor de begeleiding en vroeg dringend, doch vriendelijk, aan haar vader of ze zijn auto mocht lenen. Ik hield me intussen bezig met het opladen van batterijen van zowel mijn camera als van mijn flitsers, het schoonmaken van lenzen en het formatteren van geheugenkaarten. Bovendien bedacht ik de lokatie voor de shoot: het kasteel van Batenburg. Ik had nog twee avonden om naar het licht te kijken en de definitieve tijd vast te stellen. Ik wilde namelijk de zonsondergang boven de ruïne gebruiken als achtergrond.

Evening gown in the evening. Exposure: 1/250 sec @ f/9,0 ISO 100, 35mm, flash fired off camera left.

Timing

We arriveerden mooi op tijd op lokatie. De zakkende zon kondigde 'golden hour' aan, maar we hadden nog wel even de tijd om te bepalen waar de foto het best genomen kon worden. Mijn eerste idee was dat te doen bij de poort, maar hier stonden allerlei spullen klaar voor de productie van "Zo'n zoon" (theatervoorstelling over Faust, de beroemde historische figuur die verbonden is met het kasteel). Daarom verhuisden we naar de plek bij het bankje. Het poortgebouw blokkeerde zo het zicht op de theaterspullen en de toren op de achtergrond kwam bovendien ook mooi in beeld. Ik zette mijn LP180 op een standaard en bevestigde een reflectieve flitsparaplu. Met mijn camera keek ik richting de zonsondergang en beoordeelde welke belichting ik nodig had om details te behouden, zowel in de hooglichten als in de schaduwen. Bij de maximale synchronisatietijd van mijn triggers had ik een lensopening van f/9,0 nodig. Daarop stemde ik de kracht van de flitser af (een lichtmeter is dan onontbeerlijk!!). Flits! De eerste foto. Hmmm, dacht ik, twee passen naar links, want zo kan ik een boom in de verte buiten het frame houden. Ik ging weer op mijn hurken zitten. Flits! Hebbes! De bovenstaande foto is letterlijk het tweede shot. Ik had wat ik wilde hebben en de rest van de avond kon ik vrij shooten. Relaxed!

Anna

She's a looker. Exposure: 1/80 sec @ f/5,0 ISO 100, 70mm, flash fired off camera right. Klik om te vergroten.

Dressed for the occasion. Exposure: 1/200 sec. @ f/7,1 ISO 400, 70 mm, flash fired off camera right. Klik om te vergoten.

Natural beauty. Exposure: 1/200 sec @ f/2,8 ISO 400, 70 mm, natural light (no flash). Klik om te vergroten.

Janneke

"Is het goed als mijn vriendin ook in haar galajurk komt, dan kun je haar gelijk ook fotograferen?" Tuurlijk is dat goed! "Als zij een "Release" wil tekenen én teken-bevoegd is, vind ik het prima." Janneke ging dus mee in haar galajurk:

Ay ay eyes. Caramba! Exposure: 1/200 sec @ f/8,0 ISO 400, 70 mm, flash fired off camera right. Klik om te vergroten. 

Flash back. Exposure: 1/80 sec @ f/2,8 ISO 800, 70 mm, natural light (no flash). Kik om te vergroten.

Pearly whites. Exposure: 1/80 sec @ f/2,8 ISO 800, 70 mm, natural light (no flash). Kik om te vergroten.

Pomp

Na een serie waarin zowel Anna als Janneke poseerden op de brug bij de ruïne, en een funshoot samen (Charlie's Angels), verhuisden we naar de dorpspomp. De hoge hakken werden tijdelijk voor gympies verruild, want kasseien en stiletto's gaan niet samen, dat weet iedereen. Het werd stilaan donker en de lampen op het pleintje werden ontstoken. Tijd voor wat sfeerplaatjes.

Friends. Exposure: 1/80 sec @ f/5,0 ISO 400, 60 mm, flash fired off camera right. Klik om te vergroten.

Red temptation. Exposure: 1/25 sec @ f/4,5 ISO 400, 46 mm, flash fired off camera right. Klik om te vergroten.

Red temptation. Exposure: 1/25 sec @ f/4,5 ISO 400, 46 mm, flash fired off camera right. Klik om te vergroten.

At night's end. Exposure: 1/80 @ f/5,0 ISO 400, 70 mm, flash fired off camera right. Klik om te vergroten.

Time to go

We zaten nog vol ideeën, maar de tijd zat erop. Na twee uur shooten hadden we ruim voldoende foto's om uit te kiezen. Bovendien hadden we afgesproken op tijd thuis te zijn en afspraak is afspraak. Licht bepakt met statieven, flitsers en modieuze damestasjes slenterden we weer richting auto. We hadden fun gehad! En mooie foto's gemaakt, vind je ook niet?

Tip

Wees niet verlegen wanneer voorbijgangers stoppen en even willen kijken wat er gebeurt. Je kunt je voorstellen dat niet iedereen dagelijks ziet hoe dat nu gaat, een fotoshoot. Zwaai even, of steek je duim op. Vaak krijg je dan een glimlach terug, of volgt er een (kort) praatje. Als fotograaf ben jij degene die laat zien dat het helemaal niet gek is dat er op zo'n mooie lokatie foto's worden gemaakt. Be confident.

Door: Maik Jansen

 

Vergeet niet je aan te sluiten via de nieuwsbrief en blijf Facebook checken, peeps. Ik zie graag jullie mooiste foto's tegemoet in de Peepsshow (members only). Cheers! 

Enneh, gebruik onderstaande mogelijkheden om deze blog te delen met je vrienden! Cheers!

Vergeelde vrijdag nr. 37 en 38

Vergeelde vrijdag nr. 37 en 38

Terug in de tijd. Een foto uit het archief. Een herinnering op het netvlies. Op 'Vergeelde Vrijdag' komt een oude foto weer tot leven! In dit geval zijn het er twee.

Mensen, mensen, mensen

Wat zijn we toch allemaal verschillend! Lange, kleine, dunne, dikke, kromme en rechte mensen: in een willekeurige winkelstraat kom je ze in alle vormen en maten tegen. Als je erop gaat letten, wordt die diversiteit alleen maar groter. Bikers, die op bikers lijken, blijken wel degelijk van elkaar te onderscheiden te zijn. Net als Chinezen. Als je maar goed kijkt. Het is een favoriete bezigheid van bijna elke terrasganger, naast het nuttigen van het drankje natuurlijk.

Straatfotografie

Hoe zit het met jou? Neem jij wel eens een foto op straat? Ook van mensen die je niet kent? Dat kan je zo'n leuke foto opleveren. Wanneer ik in de stad fotografeer, ben ik meestal op zoek naar een verhaaltje. Om dat verhaaltje niet te verstoren, is het handig éérst de foto te maken en pas daarná toestemming te vragen (als je de foto eventueel commercieel wilt inzetten). Soms is het echter onmogelijk een foto te maken zonder opgemerkt te worden en dan is het juist andersom. Dan vraag ik eerst om toestemming. Het gevolg is uiteraard een geposeerde foto, zoals deze hieronder van een groepje Italiaanse toeristen in Utrecht:

Friends on a bridge in Utrecht. Natural light. Exposure: 1/50 sec @ f/5,6 ISO 200, 44mm

Poseren

Wanneer je modellen fotografeert, of wanneer je een portret maakt, is het verstandig en zelfs de bedoeling dat je je als fotograaf met de pose bezighoudt. Het is een creatief onderdeel van jouw stijl.  Een klant die een mooie foto van zichzelf wil, heeft vaak geen idee hoe hij moet gaan staan, laat staan dat hij enig idee heeft waar het licht vandaan komt en welk effect dit op de foto heeft. Zelfs ervaren modellen staan te wachten op aanwijzingen en willen graag gecoacht worden.

MUA

Uiteraard sta je open voor suggesties van je klant of model, maar vergeet absoluut je MUA (Make Up Artist) niet. Zij werkt vaak ook samen met andere fotografen en bekijkt daarom jouw set met andere ogen. Mooi voorbeeld is de foto hieronder. Terwijl ik bezig was met een serie foto's in een manege, zag mijn MUA (Shanti) een kruiwagen staan en opperde dat het wellicht een leuk idee was deze met hooi te vullen en het model (Christa) hierin plaats te laten nemen.... Met kleine instructies als "kruis je benen eens, mooi, buig je knie wat meer, goed, strek je rug, maak je nek eens lang, super, prachtig, kin iets naar beneden en draai je hoofd maar iets naar rechts, hou vast, geweldig, goed zo, mooi", zorg  je er vervolgens voor dat je een gevarieerde serie foto's maakt.

Backlit model. Setup with two speed lights and natural light. Exposure: 1/60 sec @ f/5,6 ISO 400, 31mm

Tip: belichting

Variatie kun je ook aanbrengen met je belichting. In deze foto van Christa in de kruiwagen, kun je door de staldeuren naar buiten kijken. Dit is natuurlijk licht. Achter haar zie je ook de Westcott Apollo Orb (met grid) als 'special effect' in het frame opgenomen. Deze flits geeft tegenlicht en creëert de highlights aan de randen van haar lichaam (rim lights genoemd). Vanuit de rechterkant, is een flits ingebracht die de armen, rug en haren belicht, maar niet haar gezicht (waardoor deze soft blijft en er een 'short lighting' ontstaat die het gezicht versmalt). Gebruik in dit soort complexe omstandigheden een lichtmeter en begin met je camera in te stellen op het omgevingslicht. Pas daarop de kracht van je flitser(s) aan.

Succes!

Door: Maik Jansen

En zo kunnen foto's zijn: ze roepen herinneringen op. Of ze vertellen een verhaal. Heb jij ook zo'n foto? Met herinneringen? Of met een verhaal?
Let me know...

Comment

Geslaagd!!!

Hard werk wordt beloond

Velen van jullie weten dat ik het afgelopen jaar bezig ben geweest met de opleiding 'Practitioner SVIB' aan hogeschool Fontys OSO. SVIB staat voor School Video Interactie Begeleiding en wordt toegepast bij de ondersteuning van docenten en leerlingen in de lessituatie. Kort gezegd: ik kom in de les filmen en bespreek dat met de docent of de leerling na. Daarbij staat geslaagde interactie centraal.

Filmbeelden

Je kunt je voorstellen dat voor de analyse van filmbeelden en het voeren van een feedback-gesprek veel theoretische kennis en praktische vaardigheid nodig is. Vandaar dat ik 340 uur bezig bent geweest met het behalen van mijn certificering en nu erg blij ben jullie te kunnen vertellen dat het erop zit. Ik ben geslaagd!!! Joepie! Ik mag me vandaag melden bij de beroepsvereniging voor beeldbegeleiders.

1/200 sec @ f/5,6, ISO 100 35mm: one flash setup with Rogue Flashbender and a touch of smoke.

Door: Maik Jansen

Comment

Foto's van Zondagsgasten

Foto's van Zondagsgasten

Bestel mar

Na een week rust te hebben gehad op de harde schijf (ik zat met leerlingen in Londen), zijn de foto's vandaag door mij geselecteerd en voorzien van een minimale bewerking. Ze zijn vanaf nu te bestellen via deze link. Zodra een bestelling geplaatst wordt, bewerk ik de gewenste foto('s) nogmaals voor het beste resultaat en wordt de productie in gang gezet.

Hieronder zijn ze in webformaat te downloaden. Gewoon doen! Wanneer foto's gedeeld worden, bijvoorbeeld op Facebook, dan zou ik het fijn vinden als daarbij mijn naam vermeld wordt, eventueel met een link naar mijn website en/of facebookpagina. Cool!

En nu wordt het tijd voor de foto's. Klik er op om te vergroten.

En? Zitten er leuke foto's bij? Let me know! Ik vind het altijd leuk als jullie met me mee kletsten! Foto's bestellen kan via deze link.

Door: Maik Jansen

Mee kletsen? Dat kán! Laat je reactie achter... Cool. :-)

Like deze BLOG en
deel met je vrienden:

Like mijn Facebookpagina: