Voor welke gelegenheid zou jij een fotograaf inschakelen? In dit artikel geef ik tien suggesties. Vul de elfde zelf in en ontvang een leuke korting!
Laat je inspireren.
Viewing entries in
Photoshoot
Voor welke gelegenheid zou jij een fotograaf inschakelen? In dit artikel geef ik tien suggesties. Vul de elfde zelf in en ontvang een leuke korting!
Ik had ruimte nodig voor een shoot met een familie van zeven: opa, oma, een dochter, twee zoons, een schoondochter en een kleinkind. De boerderij waar ik normaal gesproken mijn studio inricht heeft een grote kamer, maar deze shoot vroeg om een zaal van minimaal acht meter diep en een meter of vijf breed. De familie wilde namelijk studiofoto's met een witte achtergrond.
Ik zocht dus een ruimte met veel diepte en vond deze in het plaatselijke dorpshuis. Na een gesprek met de uitbater, boekte ik een zaal waarvan de wand opengeschoven kon worden, zodat ik naast mijn favoriete 85mm lens ook de optie had om mijn 70-200mm lens in te zetten.
Ruim op tijd was ik aanwezig. Ik zorg er altijd voor om klaar te zijn met het inrichten van de studioruimte wanneer de gasten komen. Toen de familie arriveerde, stond ik klaar hen te begroeten met een kopje koffie. Zulke momenten vind ik waardevol. Ik ontmoet graag mensen en ben een "beroepskeuvelaar", maar nog belangrijker is het kopje koffie voor het ontspannen van de familie. Zij komen immers een vreemde ruimte binnen, hebben hun best gedaan er op hun voordeligst uit te zien, en zijn daarom per definitie kwetsbaar. Door gezellig te kletsen, leerde de familie mij kennen. En ik hén. Intussen lette ik goed op om te ontdekken hoe de samenstelling in elkaar stak, zodat ik tijdens het fotograferen passende subgroepjes kon samenstellen.
Het is bij families soms zo mooi om te zien hoe zij zich gebonden voelen. Dat was bij deze familie ook zo. Als je het voor elkaar krijgt dat twee broers elkaar voor de camera omhelzen, opa nog eens een dikke smakkerd geeft aan oma en tante nog een paar extra foto's van haar met haar neefje wil....... dan kijk je met een goed gevoel terug op dat uurtje dat je hen mocht vastleggen. Eén van de liefste uitspraken van die middag kwam van oma die haar schoondochter omhelste: "Gij bent ook 'n dochter van mijn, gij heurt d'r ook bij. Dit is het mooiste cadeau wat ik van mijn leven ooit gehad heb".
Ojee, er is een kleintje bij. En hoe kleiner ze zijn, hoe minder aandacht ze hebben voor de camera. Dit geldt zowel voor het kleintje als voor de familie. Met name de opa's en oma's kunnen hun ogen moeilijk afhouden van hun kleinkind. Ik vind dat heerlijk om te zien, maar wil uiteraard ook foto's produceren waar iedereen in de lens kijkt. Ik raad je daarom aan in een vlot tempo veel opnamen te maken. Zo vergroot je de kans op foto's waarbij iedereen in de camera kijkt. Controleer dat af en toe op je scherm en bevestig dat aan de groep. Daardoor kun je ontspannen fotograferen en ook zelf genieten van de grappen en grollen van zo'n kleine spruit.
Wanneer je telkens seconden moet wachten voordat je flitsers opgeladen zijn, duurt het lang tot je voldoende geschikte foto's hebt. Gebruik je reportageflitsers? Overweeg dan powerpacks aan te schaffen. Deze verkorten het recyclen aanzienlijk. Een andere tip: kies een hogere ISO. Hierdoor hoeven de flitsers niet op volle kracht te werken en dat scheelt natuurlijk ook.
Wanneer heb jij je broer, zus, vader of moeder voor het laatst stevig omhelst? Een familie shoot is een mooie gelegenheid om de band die je met elkaar hebt nog eens te benadrukken en zelfs vast te laten leggen. Zulke foto's zijn het waard gemaakt te worden en vormen niet voor niets alle jaren daarna een dierbare herinnering die je nooit meer kwijt wilt.
Graag lees ik jouw reactie onder deze pagina.
Door: Maik Jansen
Wil je ook zo'n mooie familiereportage? Neem contact op en vraag naar de mogelijkheden.
Tip: abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang acties en onze artikelen gewoon in je mailbox. Handig!
Sharing is caring, peeps, en vergeet niet onze Facebookpagina en Youtubekanaal te liken. Laat je een reactie achter? Cool!
Weten jullie het nog, onze Zomeractie op Facebook? Nadat we de 2000-ste volger mochten noteren, werd een shoot t.w.v. €300 uitgereikt. Marieke van den Berg uit Wijchen had onze Facebookpagina geliked, de actie gedeeld op haar tijdlijn én zich geabonneerd op onze nieuwsbrief. Zij werd geloot als winnares van deze prachtige prijs. Wil je ook eens zo'n shoot winnen? Like onze Facebookpagina, en abonneer je op de nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte. Slim!
Een moodboard is een goede manier om met elkaar af te stemmen welk soort foto's gemaakt gaat worden. Zo voorkom je dat de fotograaf alleen foto's maakt die hij zélf mooi vindt. Ik nodigde Marieke daarom uit op Pinterest, zodat zij foto's kon verzamelen die haar aanspraken. Het leek haar fantastisch om samen met haar man een loveshoot te doen en het liefst met hem in uniform! Bas bleek namelijk militair te zijn. Ze moesten het nu een tijdje zonder elkaar doen, maar wanneer hij terug zou komen van zijn missie, was deze shoot een mooie gelegenheid hun liefde te vieren. Geweldig, hè? Dat je daar als fotograaf een rol in mag spelen. Op Pinterest verscheen de ene "uniform-foto" na de andere and I got the picture.
Bas zou halverwege december terugkeren en dus gingen we op zoek naar een locatie waar we ook naar binnen zouden kunnen. Zo waren we onafhankelijk van het weer, de koude en de korte dagen. Bovendien wilden we een plek waar Sanne van Druten, onze MUAH, haar werk kon doen, inclusief stroom voor de krultang. Omdat Marieke het wel leuk vond om iets te doen met graffiti op de achtergrond, kozen we voor Waalhalla. Dit is een indoor skate-centrum in Nijmegen met veel graffiti-wanden én een bar. Héél belangrijk. Waarom? Omdat je elkaar kunt leren kennen onder het genot van een bakje koffie en samen nog eens face-to- face de shoot kunt doornemen. We spraken af op 14 december om 14.00 uur.
Ik was een halfuur te vroeg aanwezig, zodat ik een verkenning kon maken van de mogelijkheden op het terrein buiten en in de hal zelf. Bovendien wilde ik me als gastheer opstellen en de anderen netjes ontvangen wanneer zij aankwamen. Ik had nog tijd voor een bakkie koffie en sprak met de barman af dat het eerste rondje op mijn rekening zou zijn. Hij liet me tevens de ruimte zien waar Sanne zich in alle rust kon bezig houden met de visagie en de haarstyling. Even later kreeg ik een berichtje dat Sanne en haar vriend Joey op de parkeerplaats aangekomen waren. Lachend schudden we elkaars hand, toen ook Marieke en Bas aan kwamen rijden. Het was erg leuk om elkaar nu ook in real life te ontmoeten! We zochten snel beschutting tegen de kou, bestelden wat te drinken aan de bar en keuvelden over koetjes en kalfjes. Daarna namen we even de tijd om de shoot door te spreken.
Terwijl Sanne ervoor zorgde dat Marieke prachtig opgemaakt werd, namen de mannen het ervan. We hadden tijd genoeg voor een reeks grapjes en een paar bekertjes koffie. Uiteraard verkenden we de skatehal, tussen de zoevende kinderen door en niet zelden met gevaar voor eigen leven. We checkten enkele keren de vorderingen bij de dames en namen de "Quit Claims" door. Intussen zag ik dat de zon langzaam begon te zakken. We stonden klaar om direct te kunnen fotograferen zodra het sein "Make-up Meester" gegeven werd.
Even later legde Sanne met de achterkant van een kam de laatste hand aan het prachtig gestylde kapsel. Er werd nog even geplast en hup, daar gingen we met zijn allen in dikke jassen naar buiten. Behalve Bas. Die had geen dikke jas nodig, ook al was hij net terug uit een woestijnmissie..... Harde jongens, die militairen.
Een deel van het moodboard bestond uit foto's met een natuurlijke uitstraling. Om dezelfde sfeer in mijn foto's te creëren, was ik van plan gebruik te maken van natuurlijk licht, eventueel ingevuld met een reflector. Omdat de zon inmiddels zo laag stond dat deze geblokkeerd werd door de gebouwen, had een reflector geen zin meer. Even overwoog ik licht in te flitsen, maar zag daarvan af. Omdat het zonlicht nu snel ging afnemen, wilde ik geen tijd verliezen met het opzetten van een "off camera setup" (flitser op een standaard). Bovendien zouden set-wisselingen telkens meer tijd kosten, wat in deze kou niet wenselijk was. Maar belangrijker nog; de graffiti achtergronden zouden onderbelicht raken en dat was niet de sfeer van het moodboard.
Mijn inschatting, dat er nog voldoende tijd was om een kwartiertje met natuurlijk licht te shooten, bleek inderdaad juist. Ik wilde met een lange focuslengte en een grote lensopening fotograferen om de aandacht op Marieke en Bas te vestigen door een vervaagde achtergrond. Bij een sluitertijd van 1/200 seconde en een lensopening van f/3.2, kwam ik op ISO 400 uit. Dat is een waarde waar een moderne camera geen enkele moeite mee heeft. Na een paar testshots waarin we wat poses oefenden, gaf Marieke haar jas aan Susan en konden we "voor het eggie" fotograferen.
De opnamen hieronder werden door Marieke gekozen in de eindserie (klik op de foto's om ze te vergroten).
Marieke en Bas hielden zich kranig, ondanks de kou, maar na een serie van veertig foto's op twee verschillende locaties, hielden we het voor gezien en warmden we ons op in de bar. Brrrr. Koffie? Lekker.... Even later liepen we naar de eerste locatie in de hal. Ik had een plek gekozen met een stoel en een bank. Een relax-pekje en dus uitstekend geschikt voor wat beauty shots. Omdat het wel even wennen is als alle aandacht op je gericht wordt, vroeg ik Bas ook even in beeld te komen voor een duo-opname.
Zo bezochten we een aantal sets. Joey en Bas bleken uitstekende verkeersregelaars. Terwijl ik mijn blik door de zoeker richtte, hielden zij de bikers en skaters goed in de gaten. En Sanne? Zij ontpopte zich als regisseuse. Wanneer ik de 70-200 mm lens inzette voor compressie van de achtergrond, werd de afstand waarop ik Marieke aanstuurde soms zo groot dat een normaal stemniveau onverstaanbaar werd boven de muziek die uit de luidsprekers knalde. Sanne had als MUAH genoeg fotoshoots gedaan om Marieke aanwijzingen te kunnen geven tijdens het poseren. Wat een samenwerking! Ook bij het verplaatsen naar een nieuwe stek hielp iedereen mee. Joey droeg het statief met flitser en reflecterende paraplu, Bas de lenzen, Marieke de kleding en Sanne de make-up. Zelf hoefde ik me slechts over mijn camera, lichtmeter en colorchecker passport te bekommeren.
Dat woordje "fun" komt regelmatig terug wanneer ik het over fotografie heb. Het is één van de belangrijkste ingrediënten wanneer ik fotografeer. Humor kwam ook veel voor in het moodboard en dus zie je dat ook terug in de poses.
This picture is a balancing act and not just by our lovely couple. Environmental light and flash light are balanced also (by decreasing the shutter speed). Would you like more of my blogs in English? Please let me know by tweeting "Yes" or "No" with hashtag #ireadthisblog. No twitteraccount? Just leave a message below this article.
Het ging richting half zeven, toen we besloten dat we genoeg foto's hadden en het tijd werd op te ruimen. We kletsten gezellig nog wat na terwijl ik de spullen inpakte en toen was het tijd afscheid te nemen. Marieke kreeg haar eigen inlogpagina op de website met daarop de contact sheets, zodat zij de eindserie kon uitkiezen. Dat viel nog niet mee. Eigenlijk waren er teveel leuke foto's. Daarom besloten we de dat ze er vier extra mocht uitkiezen en daarom vinden jullie tien foto's in dit artikel.
Wil je de foto's nog eens op je gemak voorgeschoteld kijken onder het genot van een (rechtenvrij) muziekje? Klik dan hieronder op het youtube filmpje. Neem je dan gelijk de gelegenheid je te abonneren op ons kanaal? Thanks!
Door: Maik Jansen
MUAH: Sanne van Druten
Locatie: Waalhalla, Nijmegen
Tip: abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang acties en onze artikelen gewoon in je mailbox. Handig!
Sharing is caring, peeps, en vergeet niet onze Facebookpagina en Youtubekanaal te liken. Laat je een reactie achter zodat ik weet dat je tot hier gelezen hebt? Cool!
Hi peeps,
Jullie hebben ze vast al gezien op Facebook; foto's van modellen Monique Huls en Ninho André met uitzicht op de Erasmusbrug. Wij hebben heel veel leuke reacties mogen ontvangen, dus een bedankje is hier wel op zijn plaats. Thanks, peeps. Jullie betrokkenheid motiveert, dus blijf liken, delen en berichtjes posten, zodat de site verder kan groeien.
Over een aantal weken verwacht ik overigens de 2000-ste volger te mogen begroeten. Het is erg mooi de peeps-community te zien groeien en ik ben benieuwd wie de gratis shoot gaat winnen. Spannend!
High Fashion Fotografie; daar gaat deze blog over. Op de zestiende etage van het Inntel Hotel Rotterdam Centre mag je gerust spreken van High Fashion. Wát een uitzicht! Een tóplokatie. En als je dan ook nog eens mag werken met twee ervaren modellen en een MUA (Blush by Daphne), kan je middag niet meer stuk.
Op Facebook bestaat een aantal Nederlandstalige groepen waarin fotografen, modellen en Make Up Artists (MUA's) contact met elkaar onderhouden. Een paar voorbeelden zijn "Fotograaf gevraagd" en "Modellen, fotografen en visagisten". Zo'n groep is dé place-to-be wanneer je op zoek bent naar samenwerkingen.
De Rotterdam Fashion Shoot begon met een oproep van Ninho André voor een samenwerking op een van deze groepen met als doel een shoot voor aanvulling van ieders portfolio. Omdat ik vakantie had en nog wel wat leuke foto's kon gebruiken, besloot ik te reageren. Een week later was het team compleet en konden we samen de lokatie, datum en tijd afspreken.
Het klinkt als een jongensboek over het bombardement op onze nationale havenstad, maar de titel verwijst naar het weer dat immer een rol lijkt te spelen wanneer ik een shoot heb. De voorspellingen waren bar en boos en dus zaten Ninho en ik de avond ervoor via Facebook te chatten. Ik stelde voor te starten met een lunch in Bar en Brasserie Water in het Inntel Hotel. Daar zouden we droog zitten, hadden we eten en drinken en konden vragen of er plek was voor de visagie. De bedoeling was dat we tussen de regenbuien door naar buiten zouden gaan voor een aantal korte sessies en tijdens slecht weer de koffie weer zouden opzoeken. Het is belangrijk dat je een binnenlokatie regelt wanneer het weer onstabiel is. Modellen en visagisten houden meestal niet zo regen. Kapsels en mascara kunnen er slechter tegen dan jouw camera.
We troffen elkaar voor het hotel en maakten verder kennis met elkaar onder het genot van een hapje en een drankje in de brasserie. Ik probeer telkens hiervoor tijd in te ruimen. Eerst kennis maken en daarna shooten. Het komt de foto's ten goede wanneer je elkaar even gesproken hebt en wensen en verwachtingen zijn uitgewisseld. Bovendien kun je dan de tijd nemen uitleg te geven bij de Model Releases. Zo'n release geeft je de zekerheid dat je toestemming hebt voor publicatie van de foto's.
In de brasserie hebben we heerlijk zitten keuvelen. Toen de lunch op zijn einde liep, stelde ik het team voor aan het personeel en vroeg of we de visagie aan een tafeltje bij het raam mochten doen. Dat was geen enkel probleem. Daphne en Monique gingen direct aan de slag met foundation, oogschaduw, wimpers, lippenstift en poeder. Ninho en ik hadden daardoor de tijd voor een laatste bakje koffie en het betalen van de rekening.
Intussen verslechterde het weer en de eerste flinke bui kondigde zich aan. Ninho en ik overlegden wat we moesten doen als buienradar gelijk ging krijgen. We besloten eens te vragen of het hotel wellicht ruimte had voor een shoot. Ninho trok de stoute schoenen aan en stapte zelfverzekerd op de dames van de receptie af. Even later hadden we antwoord: we kregen een uur de tijd om te fotograferen op een van de hoogste etages. Dat was geweldig nieuws, want de regen sloeg inmiddels tegen de ramen. Toen we op de zestiende etage uit de lift stapten, wisten we niet wat we zagen. Wat een geweldig uitzicht!
Zo kan het dus ook. Pratende mensen zijn te helpen. Wees dus niet te verlegen wanneer je probeert iets te regelen.
Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg ervoor dat je kennis op peil is en dat je weet wat je doet. Als dat samen met je apparatuur in orde is, komt dat ten goede aan je houding tijdens de shoot. Als fotograaf geef je immers leiding aan je team. Zij staan op je te wachten wanneer je zit te frunniken aan je toestel omdat je niet weet wat je moet doen. Een lege batterij of een overvolle geheugenkaart zijn hét recept je zelfverzekerdheid een deuk te geven. De kunst is dan weerstand te bieden aan die gevoelens en volle aandacht te geven aan het oplossen van elke uitdaging die je voorgeschoteld krijgt.
Terwijl twee modellen en een MUA op een toplokatie als deze zich klaarmaken voor hun shoot, stijgen hun verwachtingen evenredig met het uitzicht. En terecht. De fotograaf moet het nu waar gaan maken.
Na de eerste verwondering over de schoonheid van de lokatie, staat de eerste horde die genomen dient te worden direct klaar. De ramen bieden uitzicht over de Maas, de Erasmusbrug en de Kop van Zuid met haar karakteristieke skyline, maar zijn ook gevaarlijke spiegels bij het gebruik van flitslicht. Het is een hele uitdaging deze reflecties te voorkomen, want ook de vloer spiegelt én de balustrade buiten is omlijnd met hellende glasplaten. De juiste hoek kiezen is essentieel (hoek van inval is hoek van uitval, hebben we ooit geleerd). Een slimme tip: plaats je flitser wat hoger dan je gewend bent. Hierdoor flits je meer naar beneden en heb je minder last van de reflectie.
Vergeet niet ook gebruik te maken van reflecties, zowel van de ramen als die van de vloer. Reflecties van de modellen, wel te verstaan. Deze kunnen je foto extra interessant maken.
Nadat de flitser samen met een reflectieve paraplu op de standaard staat, begin je met de belichting van datgene wat je niet kunt beïnvloeden, namelijk de achtergrond. De eerste foto's maak je dus zónder model en zónder flits. Met de camera of een andere spotmeter, kijk je naar de hooglichten en daarna naar de schaduwen om de belichting optimaal te maken. Daarbij houd je rekening met de maximale sluitertijd die je kunt gebruiken om je flitser aan te sturen (cross-sync of X-sync genoemd) en met het diafragma dat je wilt gebruiken om de achtergrond scherp of juist onscherp in beeld te brengen.
Vervolgens vraag je het model om positie in te nemen. Met een lichtmeter zorg je ervoor dat de flitser een output geeft die precies overeenkomt met je diafragma-instelling voor de juiste belichting van de achtergrond, bijvoorbeeld f/5,6. Wanneer je een wat hoger getal kiest, maak je de achtergrond donkerder en moet je flitser wat meer power geven. Kies je een lager getal, dan maak je de achtergrond lichter en mag je flitser het wat rustiger aan doen. Heb je eenmaal de juiste mix te pakken, zorg dan bij elke foto die je maakt dat de afstand tussen de flitser en je model hetzelfde blijft. Wanneer deze afstand varieert, valt er immers ook meer of minder flitslicht op je model en wordt hij of zij verkeerd belicht (over- of onderbelichting). Mocht de afstand tóch noodzakelijkerwijs veranderen, dan meet je opnieuw. Wanneer je op gevoel gaat compenseren (door verhogen of verlagen van je diafragma), loop je de kans dat je jezelf gaat najagen. Door telkens een kleine overcompensatie te maken, ga je zodanig fluctueren dat elke foto mislukt. Meten is weten. Gokken is..... onprofessioneel. Tenzij je op elke foto de belichting spot on hebt... dan ben je een héld.
Monique en Ninho deden het super. Zij kenden hun standaardposes en door aanwijzingen te geven gingen ze van daaruit variëren. Wanneer ik aan het werk ben, vertel ik honderduit. Om de tien seconden laat ik weten dat het allemaal schitterend is wat ik door de zoeker zie. Tussendoor heb ik de tijd om te vertellen wat ik graag in de pose wil zien. "Mooi, super, FLITS, draai nu je hoofd wat meer richting de camera, FLITS, wów, nog een stukje, FLITS, kin naar beneden, FLITS en breng je ogen iets naar deze kant, over mijn schouder staat iemand naar je te zwaaien, alleen met je ogen lachen, FLITS, práchtig, heel mooi, knikje in je voorste been aub, FLITS, hou vast, breng je rechterhand naar je haren, FLITS, mooi, relax, prachtig"...... Zorg ervoor dat je af en toe wat lucht brengt door een grapje te maken. Een shoot is best intens, zowel voor de fotograaf als voor de modellen. Een lach brengt ontspanning.
Deze zorgt ervoor dat je foto's kleurecht worden. Door een foto te nemen van dit palet, kan de software op de computer de kleuren aanpassen aan het licht waarin je gefotografeerd hebt. Via een plug-in in Lightroom maak je zo'n kleurprofiel dat bij de set-up past snel aan en vervolgens synchroniseer je dit profiel naar alle andere foto's uit die set. Telkens wanneer het licht verandert, zul je een nieuw profiel moeten maken.
Tip: maak een felgekleurd key cord vast aan je Colorchecker Passport. Je bent hem kwijt, vóór je het weet. I know. Been there, done that! ;-)
Wanneer je als fotograaf geholpen bent door de eigenaar van een lokatie, is het uiteraard netjes deze te bedanken. In dit geval heb ik de Fleurop een doosje Merci chocolade en een boeket laten bezorgen. Daarnaast ontving de afdeling "Sales" van het hotel een foto voor gebruik op hun Facebook pagina. Gratis. En daarvan werd gebruik gemaakt. Klik op deze link naar het Inntel Hotels Rotterdam Centre om de foto te zien.
Modellen: Monique Huls en Ninho André
MUA: Blush by Daphne
Lokatie: Inntel Hotels Rotterdam Centre
Door: Maik Jansen
Het was nog voorjaar toen ik een oproep deed voor een shoot in galakleding. Ik vond het zonde dat zoveel mooie jurken en pakken een stil leven leiden in een kast. Kun je je voorstellen dat een prachtige jurk daar niet hoort? Zij hoort gedragen te worden! Liefst bij goed weer. En met een leuk hakje, uiteraard. Dat vinden jurken ook leuk. En dan lekker luchtig zwieren. Oeh!!
Deze shoot stond oorspronkelijk gepland in de met regen en donder gevulde avond van de eerste Second Chance Gala Shoot, waarvan de blog hier terug te lezen is. Nu voorspelde buienradar eindelijk goed weer. De shoot kon 's anderdaags doorgang vinden! Anna hing jaar jurk vast uit, regelde een vriendin voor de begeleiding en vroeg dringend, doch vriendelijk, aan haar vader of ze zijn auto mocht lenen. Ik hield me intussen bezig met het opladen van batterijen van zowel mijn camera als van mijn flitsers, het schoonmaken van lenzen en het formatteren van geheugenkaarten. Bovendien bedacht ik de lokatie voor de shoot: het kasteel van Batenburg. Ik had nog twee avonden om naar het licht te kijken en de definitieve tijd vast te stellen. Ik wilde namelijk de zonsondergang boven de ruïne gebruiken als achtergrond.
We arriveerden mooi op tijd op lokatie. De zakkende zon kondigde 'golden hour' aan, maar we hadden nog wel even de tijd om te bepalen waar de foto het best genomen kon worden. Mijn eerste idee was dat te doen bij de poort, maar hier stonden allerlei spullen klaar voor de productie van "Zo'n zoon" (theatervoorstelling over Faust, de beroemde historische figuur die verbonden is met het kasteel). Daarom verhuisden we naar de plek bij het bankje. Het poortgebouw blokkeerde zo het zicht op de theaterspullen en de toren op de achtergrond kwam bovendien ook mooi in beeld. Ik zette mijn LP180 op een standaard en bevestigde een reflectieve flitsparaplu. Met mijn camera keek ik richting de zonsondergang en beoordeelde welke belichting ik nodig had om details te behouden, zowel in de hooglichten als in de schaduwen. Bij de maximale synchronisatietijd van mijn triggers had ik een lensopening van f/9,0 nodig. Daarop stemde ik de kracht van de flitser af (een lichtmeter is dan onontbeerlijk!!). Flits! De eerste foto. Hmmm, dacht ik, twee passen naar links, want zo kan ik een boom in de verte buiten het frame houden. Ik ging weer op mijn hurken zitten. Flits! Hebbes! De bovenstaande foto is letterlijk het tweede shot. Ik had wat ik wilde hebben en de rest van de avond kon ik vrij shooten. Relaxed!
"Is het goed als mijn vriendin ook in haar galajurk komt, dan kun je haar gelijk ook fotograferen?" Tuurlijk is dat goed! "Als zij een "Release" wil tekenen én teken-bevoegd is, vind ik het prima." Janneke ging dus mee in haar galajurk:
Na een serie waarin zowel Anna als Janneke poseerden op de brug bij de ruïne, en een funshoot samen (Charlie's Angels), verhuisden we naar de dorpspomp. De hoge hakken werden tijdelijk voor gympies verruild, want kasseien en stiletto's gaan niet samen, dat weet iedereen. Het werd stilaan donker en de lampen op het pleintje werden ontstoken. Tijd voor wat sfeerplaatjes.
We zaten nog vol ideeën, maar de tijd zat erop. Na twee uur shooten hadden we ruim voldoende foto's om uit te kiezen. Bovendien hadden we afgesproken op tijd thuis te zijn en afspraak is afspraak. Licht bepakt met statieven, flitsers en modieuze damestasjes slenterden we weer richting auto. We hadden fun gehad! En mooie foto's gemaakt, vind je ook niet?
Wees niet verlegen wanneer voorbijgangers stoppen en even willen kijken wat er gebeurt. Je kunt je voorstellen dat niet iedereen dagelijks ziet hoe dat nu gaat, een fotoshoot. Zwaai even, of steek je duim op. Vaak krijg je dan een glimlach terug, of volgt er een (kort) praatje. Als fotograaf ben jij degene die laat zien dat het helemaal niet gek is dat er op zo'n mooie lokatie foto's worden gemaakt. Be confident.
Door: Maik Jansen
Vergeet niet je aan te sluiten via de nieuwsbrief en blijf Facebook checken, peeps. Ik zie graag jullie mooiste foto's tegemoet in de Peepsshow (members only). Cheers!
Enneh, gebruik onderstaande mogelijkheden om deze blog te delen met je vrienden! Cheers!