Viewing entries in
Strobist

Vergeelde vrijdag nr. 46

Vergeelde vrijdag nr. 46

Terug in de tijd. Een foto uit het archief. Een herinnering op het netvlies. Op 'Vergeelde Vrijdag' komt een oude foto weer tot leven!

Reunie

Event fotografie

Hi peeps,

Voor de "vergeelde-vrijdag-blogs" kijk ik altijd een halfjaar terug en ga op zoek naar een geschikte foto. Soms is het niet te geloven hoe snel zo'n halfjaar voorbij vliegt! Dat is hier zeker zo...

Omdat ik bij ons op school huisfotograaf ben, werd ik eind maart gevraagd of ik mijn camera mee wilde nemen naar een reünie van oud-leerlingen. Natuurlijk wilde ik dat. Heel gaaf als je twee passies kunt verenigen: onderwijs en fotografie! Voor de zekerheid nam ik ook een deel van mijn mobiele studio mee, flitser, lichtmeter en statieven en zo. Maar goed ook, want toen ik binnenkwam werd gelijk gevraagd of ik een soort "foto-booth" kon inrichten.....

Gordijn

Een achtergrond had ik niet bij me, maar zoals jullie wellicht weten, heb je die ook niet altijd nodig. Een flinke flits, gecombineerd met de maximale X-sync sluitertijd en een klein diafragma, maken de achtergrond zwart wanneer je het onderwerp juist belicht. Omdat ik veel foto's ging maken, hing ik een donker gordijn op. Dit neemt licht van de achtergrond weg en dan hoefde de flitser niet zo hard te knallen. Dit is een van de foto's:

Black canvas. Exposure: 1/250 sec @ f/5,6 ISO 200, Flash fired (camera left).

Tip:

Wanner je gaat fotograferen is het handig voorbereid te zijn op zulke verzoekjes. Het kost weinig moeite een flitsstatief, een flitsparaplu en een lichtmeter mee te nemen. Een foto-booth is zo simpel en snel opgezet. Maak daarbij gebruik van lokale materialen (een donker gordijn en een stoel).

Door: Maik Jansen

En zo kunnen foto's zijn: ze roepen herinneringen op. Of ze vertellen een verhaal. Heb jij ook zo'n foto? Met herinneringen? Of met een verhaal?
Let me know...

Vergeet niet je aan te sluiten via de nieuwsbrief en blijf Facebook checken, peeps. Ik zie graag jullie mooiste foto's tegemoet in de Peepsshow (members only). Cheers!

Second chance Gala shoot, nr. 2

Second chance Gala shoot, nr. 2

Regen is voor de plantjes.


Free your dress!

Het was nog voorjaar toen ik een oproep deed voor een shoot in galakleding. Ik vond het zonde dat zoveel mooie jurken en pakken een stil leven leiden in een kast. Kun je je voorstellen dat een prachtige jurk daar niet hoort? Zij hoort gedragen te worden! Liefst bij goed weer. En met een leuk hakje, uiteraard. Dat vinden jurken ook leuk. En dan lekker luchtig zwieren. Oeh!!

 

Eindelijk goed weer....

Deze shoot stond oorspronkelijk gepland in de met regen en donder gevulde avond van de eerste Second Chance Gala Shoot, waarvan de blog hier terug te lezen is. Nu voorspelde buienradar eindelijk goed weer. De shoot kon 's anderdaags doorgang vinden! Anna hing jaar jurk vast uit, regelde een vriendin voor de begeleiding en vroeg dringend, doch vriendelijk, aan haar vader of ze zijn auto mocht lenen. Ik hield me intussen bezig met het opladen van batterijen van zowel mijn camera als van mijn flitsers, het schoonmaken van lenzen en het formatteren van geheugenkaarten. Bovendien bedacht ik de lokatie voor de shoot: het kasteel van Batenburg. Ik had nog twee avonden om naar het licht te kijken en de definitieve tijd vast te stellen. Ik wilde namelijk de zonsondergang boven de ruïne gebruiken als achtergrond.

Evening gown in the evening. Exposure: 1/250 sec @ f/9,0 ISO 100, 35mm, flash fired off camera left.

Timing

We arriveerden mooi op tijd op lokatie. De zakkende zon kondigde 'golden hour' aan, maar we hadden nog wel even de tijd om te bepalen waar de foto het best genomen kon worden. Mijn eerste idee was dat te doen bij de poort, maar hier stonden allerlei spullen klaar voor de productie van "Zo'n zoon" (theatervoorstelling over Faust, de beroemde historische figuur die verbonden is met het kasteel). Daarom verhuisden we naar de plek bij het bankje. Het poortgebouw blokkeerde zo het zicht op de theaterspullen en de toren op de achtergrond kwam bovendien ook mooi in beeld. Ik zette mijn LP180 op een standaard en bevestigde een reflectieve flitsparaplu. Met mijn camera keek ik richting de zonsondergang en beoordeelde welke belichting ik nodig had om details te behouden, zowel in de hooglichten als in de schaduwen. Bij de maximale synchronisatietijd van mijn triggers had ik een lensopening van f/9,0 nodig. Daarop stemde ik de kracht van de flitser af (een lichtmeter is dan onontbeerlijk!!). Flits! De eerste foto. Hmmm, dacht ik, twee passen naar links, want zo kan ik een boom in de verte buiten het frame houden. Ik ging weer op mijn hurken zitten. Flits! Hebbes! De bovenstaande foto is letterlijk het tweede shot. Ik had wat ik wilde hebben en de rest van de avond kon ik vrij shooten. Relaxed!

Anna

She's a looker. Exposure: 1/80 sec @ f/5,0 ISO 100, 70mm, flash fired off camera right. Klik om te vergroten.

Dressed for the occasion. Exposure: 1/200 sec. @ f/7,1 ISO 400, 70 mm, flash fired off camera right. Klik om te vergoten.

Natural beauty. Exposure: 1/200 sec @ f/2,8 ISO 400, 70 mm, natural light (no flash). Klik om te vergroten.

Janneke

"Is het goed als mijn vriendin ook in haar galajurk komt, dan kun je haar gelijk ook fotograferen?" Tuurlijk is dat goed! "Als zij een "Release" wil tekenen én teken-bevoegd is, vind ik het prima." Janneke ging dus mee in haar galajurk:

Ay ay eyes. Caramba! Exposure: 1/200 sec @ f/8,0 ISO 400, 70 mm, flash fired off camera right. Klik om te vergroten. 

Flash back. Exposure: 1/80 sec @ f/2,8 ISO 800, 70 mm, natural light (no flash). Kik om te vergroten.

Pearly whites. Exposure: 1/80 sec @ f/2,8 ISO 800, 70 mm, natural light (no flash). Kik om te vergroten.

Pomp

Na een serie waarin zowel Anna als Janneke poseerden op de brug bij de ruïne, en een funshoot samen (Charlie's Angels), verhuisden we naar de dorpspomp. De hoge hakken werden tijdelijk voor gympies verruild, want kasseien en stiletto's gaan niet samen, dat weet iedereen. Het werd stilaan donker en de lampen op het pleintje werden ontstoken. Tijd voor wat sfeerplaatjes.

Friends. Exposure: 1/80 sec @ f/5,0 ISO 400, 60 mm, flash fired off camera right. Klik om te vergroten.

Red temptation. Exposure: 1/25 sec @ f/4,5 ISO 400, 46 mm, flash fired off camera right. Klik om te vergroten.

Red temptation. Exposure: 1/25 sec @ f/4,5 ISO 400, 46 mm, flash fired off camera right. Klik om te vergroten.

At night's end. Exposure: 1/80 @ f/5,0 ISO 400, 70 mm, flash fired off camera right. Klik om te vergroten.

Time to go

We zaten nog vol ideeën, maar de tijd zat erop. Na twee uur shooten hadden we ruim voldoende foto's om uit te kiezen. Bovendien hadden we afgesproken op tijd thuis te zijn en afspraak is afspraak. Licht bepakt met statieven, flitsers en modieuze damestasjes slenterden we weer richting auto. We hadden fun gehad! En mooie foto's gemaakt, vind je ook niet?

Tip

Wees niet verlegen wanneer voorbijgangers stoppen en even willen kijken wat er gebeurt. Je kunt je voorstellen dat niet iedereen dagelijks ziet hoe dat nu gaat, een fotoshoot. Zwaai even, of steek je duim op. Vaak krijg je dan een glimlach terug, of volgt er een (kort) praatje. Als fotograaf ben jij degene die laat zien dat het helemaal niet gek is dat er op zo'n mooie lokatie foto's worden gemaakt. Be confident.

Door: Maik Jansen

 

Vergeet niet je aan te sluiten via de nieuwsbrief en blijf Facebook checken, peeps. Ik zie graag jullie mooiste foto's tegemoet in de Peepsshow (members only). Cheers! 

Enneh, gebruik onderstaande mogelijkheden om deze blog te delen met je vrienden! Cheers!

Second second chance Gala shoot teaser

Second second chance Gala shoot teaser

*Teaser*

Yep, peeps, dit is een "teaser". Je zou ook kunnen zeggen dat ik gewoon geen tijd meer heb om de hele serie te editen. Het is immers half twaalf. 's Avonds! Teasers zijn bedoeld als warmhoudertje, zodat iedereen de komende dagen naar de website komt om te checken of de rest van de foto's inmiddels online is gekomen. Dat is goed voor de 'kijkcijfers'. Daarover heb ik overigens weinig te klagen sinds deze actie op Facebook gestart is. Maar hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Anyway. Vanavond ben ik met Anna en Janneke op stap geweest voor hún second chance galashoot. Deze was eigenlijk gepland na de shoot met Joyce en Remco, maar viel toen letterlijk in het water door een zware onweersbui (de Apollo Orb van parasol tot paraplu in een kwartier, zie deze blog).

Vanavond was het beter weer. Anna en Janneke stonden er in hun gala-outfit prachtig op . De ruïne van Batenburg en de dorpspomp deden dienst als decors. Binnenkort zal ik er een uitgebreide blog over schrijven. Tot die tijd moeten jullie het doen met deze twee (über snel bewerkte) plaatjes:

Top fashion. Exposure: 1/200 sec @ f/7,1 ISO 400, 105 mm

You wish. Exposure: 1/200 sec @ f/8,0 ISO 400, 70 mm.

What do you think, peeps? Gebruik de links hieronder om te liken en te delen!

Cheers!

Door: Maik Jansen

 

Vergeelde vrijdag nr. 41

Vergeelde vrijdag nr. 41

Terug in de tijd. Een foto uit het archief. Een herinnering op het netvlies. Op 'Vergeelde Vrijdag' komt een oude foto weer tot leven!

Get your flash off

Miezerig

Het is eind januari, en best fris buiten. Na een uurtje fotograferen op de Waalbanddijk zijn we in een schuur terecht gekomen waar landbouwmachines en hooi beschut staan tegen de miezerige regen die ons heeft doen besluiten de shoot binnen voort te zetten. Dezelfde bewolking die als een grote softbox in de hemel hing en het zonlicht flatteus filterde, regent nu een fijne mist van kleine druppels over de paadjes en de bomen van Neerijnen. Getsie. Uiteraard heb ik een reportageflitser in mijn rugzak, dus kan ik verder fotograferen in het gedempte licht van de schuur.

Bellenblaas

Tijdens de voorbereiding van deze vriendinnenshoot had ik de meiden verzocht wat items mee te nemen, zoals roze champagne en glazen, ballonnen en dergelijke om de shoot ongedwongen te maken. Gewoon voor de fun! Dat is belangrijk, plezier maken. De meiden waren dan ook al lekker "los" van de camera. Dat zie je meestal ontstaan na een uurtje fotograferen. Dan neemt de zelfbewustheid af en worden de poses natuurlijker en meer ontspannen. Hup, daar kwam de bellenblaas voor de dag. Niet veel later werden Pippi Lankous-achtige handstandfoto's gemaakt. We hadden lol.

We vergaten de kou en de regen.

Spontaan

Deze foto heb ik er voor jullie uitgepikt. Ik vind het zó leuk dat één van de vriendinnen in de camera kijkt. Ze zet mij aan het denken. Had zij mijn verzoek begrepen om goed op de flitser te letten? Kon ze de interactie met de camera niet laten? Maakt niet uit, het is zo'n spontaan moment. Ik vind het prachtig.

Four in a row. Exposure: 1/60 sec @ f/3,2 ISO 500, 27 mm

Op het muurtje

Als fotograaf ga ik mee met het plezier, zweep de sfeer nog wat op, stuur nog wat bij, maar daarnaast ben ik ook op zoek naar mogelijkheden om de foto's iets extra's te geven. Ik besloot daarom mijn flitser van mijn camera te halen en op een muurtje te leggen, voor een andere 'look & feel'. Met de flitser op de camera, komt het licht namelijk altijd recht op de gezichten terecht en dat resulteert in 'vlakke belichting'. Met andere woorden; er ontstaan geen schaduwen en daardoor verdwijnen vormen en gelaatstrekken. Wanneer je het (flits-)licht vanuit een hoek laat komen, in dit geval vanuit camera links, creëer je schaduwen die diepte geven en vormen accentueren.

Tip

Goedkoop is duurkoop. Ik geef je als tip mee een reportageflitser aan te schaffen die met jouw camera op afstand kan samenwerken (TTL). Voor deze foto gebruikte ik een Nikon SB-700. Deze kan ik aansturen met de flitser die in de camera is ingebouwd. Via infrarode signalen 'vraagt' de ingebouwde flitser aan de reportageflitser een aantal testpulsen te geven. Aan de hand daarvan kan de camera bepalen hoeveel licht de reportageflitser moet uitstralen.

Wanneer je gaat voor een goedkope flitser die dat niet kan, zul je deze alleen kunnen gebruiken op de hotshoe van je camera of via een 'triggersysteem'. Zo'n triggersysteem, zeg maar een afstandsbediening voor je flitser, hoeft niet erg duur te zijn. Bovendien werken ze ook wanneer je niet direct zicht hebt op de flitser omdat deze via radiosignalen werken. Maar vergeet niet dat je dan óf een aantal test-foto's moet maken om de belichting juist in te regelen (en eerlijk gezegd, dat blijft giswerk) óf een belichtingsmeter moet aanschaffen (en die zijn dúúr!).

Overigens flits ik meestal in Manuele modus en meet ik het licht met de belichtingsmeter omdat ik dan zelf in de hand heb hoeveel flitslicht ik gebruik. Zo kan ik de foto de uitstraling meegeven de ik voor ogen heb en bijvoorbeeld flitslicht mengen met omgevingslicht. In zo'n setup gebruik ik de TTL-functie dus niet.

Er is nog zoveel meer te vertellen over flitsers en het gebruik daarvan. Daarover wellicht meer in een volgende blog!

 

Door: Maik Jansen

 

Vergeelde vrijdag nr. 37 en 38

Vergeelde vrijdag nr. 37 en 38

Terug in de tijd. Een foto uit het archief. Een herinnering op het netvlies. Op 'Vergeelde Vrijdag' komt een oude foto weer tot leven! In dit geval zijn het er twee.

Mensen, mensen, mensen

Wat zijn we toch allemaal verschillend! Lange, kleine, dunne, dikke, kromme en rechte mensen: in een willekeurige winkelstraat kom je ze in alle vormen en maten tegen. Als je erop gaat letten, wordt die diversiteit alleen maar groter. Bikers, die op bikers lijken, blijken wel degelijk van elkaar te onderscheiden te zijn. Net als Chinezen. Als je maar goed kijkt. Het is een favoriete bezigheid van bijna elke terrasganger, naast het nuttigen van het drankje natuurlijk.

Straatfotografie

Hoe zit het met jou? Neem jij wel eens een foto op straat? Ook van mensen die je niet kent? Dat kan je zo'n leuke foto opleveren. Wanneer ik in de stad fotografeer, ben ik meestal op zoek naar een verhaaltje. Om dat verhaaltje niet te verstoren, is het handig éérst de foto te maken en pas daarná toestemming te vragen (als je de foto eventueel commercieel wilt inzetten). Soms is het echter onmogelijk een foto te maken zonder opgemerkt te worden en dan is het juist andersom. Dan vraag ik eerst om toestemming. Het gevolg is uiteraard een geposeerde foto, zoals deze hieronder van een groepje Italiaanse toeristen in Utrecht:

Friends on a bridge in Utrecht. Natural light. Exposure: 1/50 sec @ f/5,6 ISO 200, 44mm

Poseren

Wanneer je modellen fotografeert, of wanneer je een portret maakt, is het verstandig en zelfs de bedoeling dat je je als fotograaf met de pose bezighoudt. Het is een creatief onderdeel van jouw stijl.  Een klant die een mooie foto van zichzelf wil, heeft vaak geen idee hoe hij moet gaan staan, laat staan dat hij enig idee heeft waar het licht vandaan komt en welk effect dit op de foto heeft. Zelfs ervaren modellen staan te wachten op aanwijzingen en willen graag gecoacht worden.

MUA

Uiteraard sta je open voor suggesties van je klant of model, maar vergeet absoluut je MUA (Make Up Artist) niet. Zij werkt vaak ook samen met andere fotografen en bekijkt daarom jouw set met andere ogen. Mooi voorbeeld is de foto hieronder. Terwijl ik bezig was met een serie foto's in een manege, zag mijn MUA (Shanti) een kruiwagen staan en opperde dat het wellicht een leuk idee was deze met hooi te vullen en het model (Christa) hierin plaats te laten nemen.... Met kleine instructies als "kruis je benen eens, mooi, buig je knie wat meer, goed, strek je rug, maak je nek eens lang, super, prachtig, kin iets naar beneden en draai je hoofd maar iets naar rechts, hou vast, geweldig, goed zo, mooi", zorg  je er vervolgens voor dat je een gevarieerde serie foto's maakt.

Backlit model. Setup with two speed lights and natural light. Exposure: 1/60 sec @ f/5,6 ISO 400, 31mm

Tip: belichting

Variatie kun je ook aanbrengen met je belichting. In deze foto van Christa in de kruiwagen, kun je door de staldeuren naar buiten kijken. Dit is natuurlijk licht. Achter haar zie je ook de Westcott Apollo Orb (met grid) als 'special effect' in het frame opgenomen. Deze flits geeft tegenlicht en creëert de highlights aan de randen van haar lichaam (rim lights genoemd). Vanuit de rechterkant, is een flits ingebracht die de armen, rug en haren belicht, maar niet haar gezicht (waardoor deze soft blijft en er een 'short lighting' ontstaat die het gezicht versmalt). Gebruik in dit soort complexe omstandigheden een lichtmeter en begin met je camera in te stellen op het omgevingslicht. Pas daarop de kracht van je flitser(s) aan.

Succes!

Door: Maik Jansen

En zo kunnen foto's zijn: ze roepen herinneringen op. Of ze vertellen een verhaal. Heb jij ook zo'n foto? Met herinneringen? Of met een verhaal?
Let me know...