Viewing entries in
Strobist

Zomeractieshoot

Zomeractieshoot

Hi peeps,

Weten jullie het nog, onze Zomeractie op Facebook? Nadat we de 2000-ste volger mochten noteren, werd een shoot t.w.v. €300 uitgereikt. Marieke van den Berg uit Wijchen had onze Facebookpagina geliked, de actie gedeeld op haar tijdlijn én zich geabonneerd op onze nieuwsbrief. Zij werd geloot als winnares van deze prachtige prijs. Wil je ook eens zo'n shoot winnen? Like onze Facebookpagina, en abonneer je op de nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte. Slim!

Loveshoot

Een moodboard is een goede manier om met elkaar af te stemmen welk soort foto's gemaakt gaat worden. Zo voorkom je dat de fotograaf alleen foto's maakt die hij zélf mooi vindt. Ik nodigde Marieke daarom uit op Pinterest, zodat zij foto's kon verzamelen die haar aanspraken. Het leek haar fantastisch om samen met haar man een loveshoot te doen en het liefst met hem in uniform! Bas bleek namelijk militair te zijn. Ze moesten het nu een tijdje zonder elkaar doen, maar wanneer hij terug zou komen van zijn missie, was deze shoot een mooie gelegenheid hun liefde te vieren. Geweldig, hè? Dat je daar als fotograaf een rol in mag spelen. Op Pinterest verscheen de ene "uniform-foto" na de andere and I got the picture.

De locatie

Bas zou halverwege december terugkeren en dus gingen we op zoek naar een locatie waar we ook naar binnen zouden kunnen. Zo waren we onafhankelijk van het weer, de koude en de korte dagen. Bovendien wilden we een plek waar Sanne van Druten, onze MUAH, haar werk kon doen, inclusief stroom voor de krultang. Omdat Marieke het wel leuk vond om iets te doen met graffiti op de achtergrond, kozen we voor Waalhalla. Dit is een indoor skate-centrum in Nijmegen met veel graffiti-wanden én een bar. Héél belangrijk. Waarom? Omdat je elkaar kunt leren kennen onder het genot van een bakje koffie en samen nog eens face-to- face de shoot kunt doornemen. We spraken af op 14 december om 14.00 uur.

De shoot

Ik was een halfuur te vroeg aanwezig, zodat ik een verkenning kon maken van de mogelijkheden op het terrein buiten en in de hal zelf. Bovendien wilde ik me als gastheer opstellen en de anderen netjes ontvangen wanneer zij aankwamen. Ik had nog tijd voor een bakkie koffie en sprak met de barman af dat het eerste rondje op mijn rekening zou zijn. Hij liet me tevens de ruimte zien waar Sanne zich in alle rust kon bezig houden met de visagie en de haarstyling. Even later kreeg ik een berichtje dat Sanne en haar vriend Joey op de parkeerplaats aangekomen waren. Lachend schudden we elkaars hand, toen ook Marieke en Bas aan kwamen rijden. Het was erg leuk om elkaar nu ook in real life te ontmoeten! We zochten snel beschutting tegen de kou, bestelden wat te drinken aan de bar en keuvelden over koetjes en kalfjes. Daarna namen we even de tijd om de shoot door te spreken. 

Visagie

Terwijl Sanne ervoor zorgde dat Marieke prachtig opgemaakt werd, namen de mannen het ervan. We hadden tijd genoeg voor een reeks grapjes en een paar bekertjes koffie. Uiteraard verkenden we de skatehal, tussen de zoevende kinderen door en niet zelden met gevaar voor eigen leven. We checkten enkele keren de vorderingen bij de dames en namen de "Quit Claims" door. Intussen zag ik dat de zon langzaam begon te zakken. We stonden klaar om direct te kunnen fotograferen zodra het sein "Make-up Meester" gegeven werd.
Even later legde Sanne met de achterkant van een kam de laatste hand aan het prachtig gestylde kapsel.  Er werd nog even geplast en hup, daar gingen we met zijn allen in dikke jassen naar buiten. Behalve Bas. Die had geen dikke jas nodig, ook al was hij net terug uit een woestijnmissie..... Harde jongens, die militairen.

Buiten

Een deel van het moodboard bestond uit foto's met een natuurlijke uitstraling. Om dezelfde sfeer in mijn foto's te creëren, was ik van plan gebruik te maken van natuurlijk licht, eventueel ingevuld met een reflector. Omdat de zon inmiddels zo laag stond dat deze geblokkeerd werd door de gebouwen, had een reflector geen zin meer. Even overwoog ik licht in te flitsen, maar zag daarvan af. Omdat het zonlicht nu snel ging afnemen, wilde ik geen tijd verliezen met het opzetten van een "off camera setup" (flitser op een standaard). Bovendien zouden set-wisselingen telkens meer tijd kosten, wat in deze kou niet wenselijk was. Maar belangrijker nog; de graffiti achtergronden zouden onderbelicht raken en dat was niet de sfeer van het moodboard.

Mijn inschatting, dat er nog voldoende tijd was om een kwartiertje met natuurlijk licht te shooten, bleek inderdaad juist. Ik wilde met een lange focuslengte en een grote lensopening fotograferen om de aandacht op Marieke en Bas te vestigen door een vervaagde achtergrond. Bij een sluitertijd van 1/200 seconde en een lensopening van f/3.2, kwam ik op ISO 400 uit. Dat is een waarde waar een moderne camera geen enkele moeite mee heeft. Na een paar testshots waarin we wat poses oefenden, gaf Marieke haar jas aan Susan en konden we "voor het eggie" fotograferen.

De opnamen hieronder werden door Marieke gekozen in de eindserie (klik op de foto's om ze te vergroten).


Kies voor een lange lens en een grote lensopening (aperture) wanneer je door onscherpte in de achtergrond de aandacht wil vestigen op je onderwerp, in dit geval Marieke en Bas. Let daarbij op dat je sluitertijd minimaal het omgekeerde is van je focuslengte. Fotografeer je bijvoorbeeld bij FL 100 mm, zorg er dan voor dat je sluitertijd minimaal 1/100 sec is. Zo voorkom je bewegingsonscherpte door beweging van de camera.

Maar wat nu als de vereiste sluitertijd je foto onderbelicht? Bekijk dan of je de lensopening kunt vergroten (waardoor de scherptediepte verkleind wordt). Of kies voor een verhoging van de ISO waarde (waardoor op een gegeven moment de korreligheid toeneemt en het kleurcontrast afneemt). Wil je maximale kwaliteit aan de foto geven, overweeg dan het gebruik van een statief. Deze elimineert "camera shake", waardoor je ook voor langzamere sluitertijden kunt kiezen en de ISO waarde laag kunt houden. Het is dan echter belangrijk dat je onderwerp zo min mogelijk beweegt en daardoor onscherpte veroorzaakt.

Back home.
Exposure: 1/200 sec. @ f/3.2 ISO 400, FL 100 mm


Binnen

Marieke en Bas hielden zich kranig, ondanks de kou, maar na een serie van veertig foto's op twee verschillende locaties, hielden we het voor gezien en warmden we ons op in de bar. Brrrr. Koffie? Lekker.... Even later liepen we naar de eerste locatie in de hal. Ik had een plek gekozen met een stoel en een bank. Een relax-pekje en dus uitstekend geschikt voor wat beauty shots. Omdat het wel even wennen is als alle aandacht op je gericht wordt, vroeg ik Bas ook even in beeld te komen voor een duo-opname.


Beauty.
Exposure: 1/250 sec. @ f/4.0 ISO 100 FL 70 mm

Together.
Exposure: 1/250 sec. @ f/4.0 ISO 100 FL 70 mm

Vergeet nooit dat iemand die de camera niet gewend is zich kwetsbaar voelt. Het is je taak als fotograaf hier sensitief voor te zijn en eventuele spanning af te laten vloeien. Hoe je dat doet is erg afhankelijk van de situatie. De aanwezigheid van een bekende op de set werkt meestal goed. Ook humor kan, mits goed ingezet, de spanning ontladen. Heel belangrijk is regelmatig te verwoorden dat het goed gaat en dat je resultaten ziet waar je blij mee bent.


Zo bezochten we een aantal sets. Joey en Bas bleken uitstekende verkeersregelaars. Terwijl ik mijn blik door de zoeker richtte, hielden zij de bikers en skaters goed in de gaten. En Sanne? Zij ontpopte zich als regisseuse. Wanneer ik de 70-200 mm lens inzette voor compressie van de achtergrond, werd de afstand waarop ik Marieke aanstuurde soms zo groot dat een normaal stemniveau onverstaanbaar werd boven de muziek die uit de luidsprekers knalde. Sanne had als MUAH genoeg fotoshoots gedaan om Marieke aanwijzingen te kunnen geven tijdens het poseren. Wat een samenwerking! Ook bij het verplaatsen naar een nieuwe stek hielp iedereen mee. Joey droeg het statief met flitser en reflecterende paraplu, Bas de lenzen, Marieke de kleding en Sanne de make-up. Zelf hoefde ik me slechts over mijn camera, lichtmeter en colorchecker passport te bekommeren.

Fun, fun, fun.
Exposure: 1/250 sec. @ f/8.0 ISO 100 FL 130 mm


Fun, fun, fun.
Dat is het belangrijkste ingrediënt wanneer ik fotografeer.
— Maik Jansen

Fun Photography

Dat woordje "fun" komt regelmatig terug wanneer ik het over fotografie heb. Het is één van de belangrijkste ingrediënten wanneer ik fotografeer. Humor kwam ook veel voor in het moodboard en dus zie je dat ook terug in de poses.

Drop and give me twenty!
Exposure: 1/250 sec. @ f4,5 ISO 200 FL 40 mm

When the going gets tough
Exposure: 1/250 sec. @ f4,5 ISO 200 FL 52 mm

Bench press
Exposure: 1/250 sec. @ f4,5 ISO 200 FL 38 mm

Kissing exercise
Exposure: 1/125 sec. @ f/3,5 ISO 200 FL 135 mm

This picture is a balancing act and not just by our lovely couple. Environmental light and flash light are balanced also (by decreasing the shutter speed). Would you like more of my blogs in English? Please let me know by tweeting "Yes" or "No" with hashtag #ireadthisblog. No twitteraccount? Just leave a message below this article. 


Eindserie

Het ging richting half zeven, toen we besloten dat we genoeg foto's hadden en het tijd werd op te ruimen. We kletsten gezellig nog wat na terwijl ik de spullen inpakte en toen was het tijd afscheid te nemen. Marieke kreeg haar eigen inlogpagina op de website met daarop de contact sheets, zodat zij de eindserie kon uitkiezen. Dat viel nog niet mee. Eigenlijk waren er teveel leuke foto's. Daarom besloten we de dat ze er vier extra mocht uitkiezen en daarom vinden jullie tien foto's in dit artikel.

Wil je de foto's nog eens op je gemak voorgeschoteld kijken onder het genot van een (rechtenvrij) muziekje? Klik dan hieronder op het youtube filmpje. Neem je dan gelijk de gelegenheid je te abonneren op ons kanaal? Thanks!

Door: Maik Jansen

MUAH: Sanne van Druten
Locatie: Waalhalla, Nijmegen

Tip: abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang acties en onze artikelen gewoon in je mailbox. Handig! 

 

Sharing is caring, peeps, en vergeet niet onze Facebookpagina en Youtubekanaal te liken. Laat je een reactie achter zodat ik weet dat je tot hier gelezen hebt? Cool!

Studio Portfolio

Hi peeps,

Op mijn website heb ik mijn portfolio opgesplitst in een aantal categorieën. Hoewel ik geen vaste ruimte heb waar mijn achtergrondsysteem en flitsers in opstelling blijven (ik bouw mijn studio op locatie op en af), heb ik deze set mijn studio-portfolio genoemd.

Presentatie

Mijn vraag aan jullie is als volgt: vind je het fijn dat je bij het openen van de pagina een overzicht krijgt van de foto's? Of vind je het mooier als er één foto beeldvullend in beeld verschijnt en je daarna kunt doorklikken? Wat vind jij? Make my day & let me know!

Klik voor mijn studio portfolio op de onderstaande afbeelding:

Maak gebruik van de onderstaande mogelijkheid om te reageren. Thanks!!!

Vergeelde vrijdag nr. 52

Vergeelde vrijdag nr. 52

Terug in de tijd. Een foto uit het archief. Een herinnering op het netvlies. Op 'Vergeelde Vrijdag' komt een oude foto weer tot leven!

Bij het kluisje

Bedrijfsfotografie op school

Hi peeps,

Een halfjaar terug had ik de opdracht foto's te maken voor een schoolgids. In de briefing werd aangegeven welke inhouden en uitstraling gewenst waren, zodat ik gericht aan de slag kon. Na enkele dagen kon ik een mooie serie foto's inleveren met groepjes leerlingen in verschillende schoolse situaties. Uit deze serie werden zes foto's gekozen die uiteindelijk in de schoolgids werden geplaatst.

Wat gebeurt er dan met de rest van de foto's? Is het niet een beetje zonde als deze ongebruikt op een harde schijf staan?

Mooie foto's die verdwijnen? Dat is altijd zonde. Daarom heb ik een aantal foto's uit de eindserie ter beschikking gesteld aan de leerlingen die erop staan. Gratis uiteraard.

Met toestemming van deze (oud-)leerling, kan ik hiervan een voorbeeldje geven:

Smile. 
Exposure: 1/100 sec @ f/2,0 ISO 100 FL 85 mm, flash fired from locker.

Golden glow. 
Exposure: 1/100 sec @ f/2,0 ISO 100 FL 85 mm, flash fired from locker.

Fototip

Wanneer je foto's gratis weggeeft, wil dat nog niet zeggen dat ze niets opleveren; gebruik ze als oefenmateriaal in de nabewerking. Wanneer ik iets nieuws wil proberen, doe ik dat uiteraard alleen met foto's waarvoor ik niet betaald krijg. Dan gebruik ik nieuwe software en (Photoshop-) technieken waarvan ik nog niet weet hoe ze het eindresultaat beïnvloeden. Wat let je zo af en toe te experimenteren met foto's die je toch gratis weggeeft? Het leuke is dat je ook nog eens feedback krijgt van degene die de foto's ontvangt. Zo weet je of je bewerking in de smaak valt....... of niet. Try it!

Door: Maik Jansen

 

p.s. Met deze post, markeer ik een jaar lang bloggen en vier ik een klein feestje.

Kado-tip: een berichtje hieronder is ruim voldoende.... ;-)

 

En zo kunnen foto's zijn: ze roepen herinneringen op. Of ze vertellen een verhaal. Heb jij ook zo'n foto? Met herinneringen? Of met een verhaal?
Let me know...

Vergeet niet je aan te sluiten via de nieuwsbrief en blijf Facebook checken, peeps.

Foto's worden geplaatst met toestemming van de geportretteerde(n).

Like it? Like my Facebookpage and stay in touch: https://www.facebook.com/maikjansenfotografie

Fashion Shoot Rotterdam

Fashion Shoot Rotterdam

Rotterdam Fashion Shoot

Peeps-community

Hi peeps,

Jullie hebben ze vast al gezien op Facebook; foto's van modellen Monique Huls en Ninho André met uitzicht op de Erasmusbrug. Wij hebben heel veel leuke reacties mogen ontvangen, dus een bedankje is hier wel op zijn plaats. Thanks, peeps. Jullie betrokkenheid motiveert, dus blijf liken, delen en berichtjes posten, zodat de site verder kan groeien.

Over een aantal weken verwacht ik overigens de 2000-ste volger te mogen begroeten. Het is erg mooi de peeps-community te zien groeien en ik ben benieuwd wie de gratis shoot gaat winnen. Spannend!

High Fashion Fotografie

High Fashion Fotografie; daar gaat deze blog over. Op de zestiende etage van het Inntel Hotel Rotterdam Centre mag je gerust spreken van High Fashion. Wát een uitzicht! Een tóplokatie. En als je dan ook nog eens mag werken met twee ervaren modellen en een MUA (Blush by Daphne), kan je middag niet meer stuk.

Facebook Fotografie Groepen

Op Facebook bestaat een aantal Nederlandstalige groepen waarin fotografen, modellen en Make Up Artists (MUA's) contact met elkaar onderhouden. Een paar voorbeelden zijn "Fotograaf gevraagd" en "Modellen, fotografen en visagisten". Zo'n groep is dé place-to-be wanneer je op zoek bent naar samenwerkingen.

Er bestaan groepen voor onbetaald werk (TFP) en voor betaalde opdrachten en ik kan je aanraden deze eens op te zoeken.

De Rotterdam Fashion Shoot begon met een oproep van Ninho André voor een samenwerking op een van deze groepen met als doel een shoot voor aanvulling van ieders portfolio. Omdat ik vakantie had en nog wel wat leuke foto's kon gebruiken, besloot ik te reageren. Een week later was het team compleet en konden we samen de lokatie, datum en tijd afspreken.

Storm over Rotterdam

Het klinkt als een jongensboek over het bombardement op onze nationale havenstad, maar de titel verwijst naar het weer dat immer een rol lijkt te spelen wanneer ik een shoot heb. De voorspellingen waren bar en boos en dus zaten Ninho en ik de avond ervoor via Facebook te chatten. Ik stelde voor te starten met een lunch in Bar en Brasserie Water in het Inntel Hotel. Daar zouden we droog zitten, hadden we eten en drinken en konden vragen of er plek was voor de visagie. De bedoeling was dat we tussen de regenbuien door naar buiten zouden gaan voor een aantal korte sessies en tijdens slecht weer de koffie weer zouden opzoeken. Het is belangrijk dat je een binnenlokatie regelt wanneer het weer onstabiel is. Modellen en visagisten houden meestal niet zo regen. Kapsels en mascara kunnen er slechter tegen dan jouw camera.

Fotografieteam: modellen, MUA en fotograaf

We troffen elkaar voor het hotel en maakten verder kennis met elkaar onder het genot van een hapje en een drankje in de brasserie. Ik probeer telkens hiervoor tijd in te ruimen. Eerst kennis maken en daarna shooten. Het komt de foto's ten goede wanneer je elkaar even gesproken hebt en wensen en verwachtingen zijn uitgewisseld. Bovendien kun je dan de tijd nemen uitleg te geven bij de Model Releases. Zo'n release geeft je de zekerheid dat je toestemming hebt voor publicatie van de foto's.

In de brasserie hebben we heerlijk zitten keuvelen. Toen de lunch op zijn einde liep, stelde ik het team voor aan het personeel en vroeg of we de visagie aan een tafeltje bij het raam mochten doen. Dat was geen enkel probleem. Daphne en Monique gingen direct aan de slag met foundation, oogschaduw, wimpers, lippenstift en poeder. Ninho en ik hadden daardoor de tijd voor een laatste bakje koffie en het betalen van de rekening.

Intussen verslechterde het weer en de eerste flinke bui kondigde zich aan. Ninho en ik overlegden wat we moesten doen als buienradar gelijk ging krijgen. We besloten eens te vragen of het hotel wellicht ruimte had voor een shoot. Ninho trok de stoute schoenen aan en stapte zelfverzekerd op de dames van de receptie af. Even later hadden we antwoord: we kregen een uur de tijd om te fotograferen op een van de hoogste etages. Dat was geweldig nieuws, want de regen sloeg inmiddels tegen de ramen. Toen we op de zestiende etage uit de lift stapten, wisten we niet wat we zagen. Wat een geweldig uitzicht!

Zo kan het dus ook. Pratende mensen zijn te helpen. Wees dus niet te verlegen wanneer je probeert iets te regelen.

Hier konden we laten zien wat we waard zijn.
— Maik Jansen

Zelfverzekerd fotograferen

Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg ervoor dat je kennis op peil is en dat je weet wat je doet. Als dat samen met je apparatuur in orde is, komt dat ten goede aan je houding tijdens de shoot. Als fotograaf geef je immers leiding aan je team. Zij staan op je te wachten wanneer je zit te frunniken aan je toestel omdat je niet weet wat je moet doen. Een lege batterij of een overvolle geheugenkaart zijn hét recept je zelfverzekerdheid een deuk te geven. De kunst is dan weerstand te bieden aan die gevoelens en volle aandacht te geven aan het oplossen van elke uitdaging die je voorgeschoteld krijgt.

Terwijl twee modellen en een MUA op een toplokatie als deze zich klaarmaken voor hun shoot, stijgen hun verwachtingen evenredig met het uitzicht. En terecht. De fotograaf moet het nu waar gaan maken.

Fototechniek: reflecties.

Na de eerste verwondering over de schoonheid van de lokatie, staat de eerste horde die genomen dient te worden direct klaar. De ramen bieden uitzicht over de Maas, de Erasmusbrug en de Kop van Zuid met haar karakteristieke skyline, maar zijn ook gevaarlijke spiegels bij het gebruik van flitslicht. Het is een hele uitdaging deze reflecties te voorkomen, want ook de vloer spiegelt én de balustrade buiten is omlijnd met hellende glasplaten. De juiste hoek kiezen is essentieel (hoek van inval is hoek van uitval, hebben we ooit geleerd). Een slimme tip: plaats je flitser wat hoger dan je gewend bent. Hierdoor flits je meer naar beneden en heb je minder last van de reflectie.

Vergeet niet ook gebruik te maken van reflecties, zowel van de ramen als die van de vloer. Reflecties van de modellen, wel te verstaan. Deze kunnen je foto extra interessant maken.

Fototechniek: de mix van omgevingslicht en flits

Nadat de flitser samen met een reflectieve paraplu op de standaard staat, begin je met de belichting van datgene wat je niet kunt beïnvloeden, namelijk de achtergrond. De eerste foto's maak je dus zónder model en zónder flits. Met de camera of een andere spotmeter, kijk je naar de hooglichten en daarna naar de schaduwen om de belichting optimaal te maken. Daarbij houd je rekening met de maximale sluitertijd die je kunt gebruiken om je flitser aan te sturen (cross-sync of X-sync genoemd) en met het diafragma dat je wilt gebruiken om de achtergrond scherp of juist onscherp in beeld te brengen.

Vervolgens vraag je het model om positie in te nemen. Met een lichtmeter zorg je ervoor dat de flitser een output geeft die precies overeenkomt met je diafragma-instelling voor de juiste belichting van de achtergrond, bijvoorbeeld f/5,6. Wanneer je een wat hoger getal kiest, maak je de achtergrond donkerder en moet je flitser wat meer power geven. Kies je een lager getal, dan maak je de achtergrond lichter en mag je flitser het wat rustiger aan doen. Heb je eenmaal de juiste mix te pakken, zorg dan bij elke foto die je maakt dat de afstand tussen de flitser en je model hetzelfde blijft. Wanneer deze afstand varieert, valt er immers ook meer of minder flitslicht op je model en wordt hij of zij verkeerd belicht (over- of onderbelichting). Mocht de afstand tóch noodzakelijkerwijs veranderen, dan meet je opnieuw. Wanneer je op gevoel gaat compenseren (door verhogen of verlagen van je diafragma), loop je de kans dat je jezelf gaat najagen. Door telkens een kleine overcompensatie te maken, ga je zodanig fluctueren dat elke foto mislukt. Meten is weten. Gokken is..... onprofessioneel. Tenzij je op elke foto de belichting spot on hebt... dan ben je een héld.

Model aansturen

Monique en Ninho deden het super. Zij kenden hun standaardposes en door aanwijzingen te geven gingen ze van daaruit variëren. Wanneer ik aan het werk ben, vertel ik honderduit. Om de tien seconden laat ik weten dat het allemaal schitterend is wat ik door de zoeker zie. Tussendoor heb ik de tijd om te vertellen wat ik graag in de pose wil zien. "Mooi, super, FLITS, draai nu je hoofd wat meer richting de camera, FLITS, wów, nog een stukje, FLITS, kin naar beneden, FLITS en breng je ogen iets naar deze kant, over mijn schouder staat iemand naar je te zwaaien, alleen met je ogen lachen, FLITS, práchtig, heel mooi, knikje in je voorste been aub, FLITS, hou vast, breng je rechterhand naar je haren, FLITS, mooi, relax, prachtig"...... Zorg ervoor dat je af en toe wat lucht brengt door een grapje te maken. Een shoot is best intens, zowel voor de fotograaf als voor de modellen. Een lach brengt ontspanning.

 

X-rite Colorchecker Passport

Deze zorgt ervoor dat je foto's kleurecht worden. Door een foto te nemen van dit palet, kan de software op de computer de kleuren aanpassen aan het licht waarin je gefotografeerd hebt. Via een plug-in in Lightroom maak je zo'n kleurprofiel dat bij de set-up past snel aan en vervolgens synchroniseer je dit profiel naar alle andere foto's uit die set. Telkens wanneer het licht verandert, zul je een nieuw profiel moeten maken.

Tip: maak een felgekleurd key cord vast aan je Colorchecker Passport. Je bent hem kwijt, vóór je het weet. I know. Been there, done that! ;-)

Commercieel gebruik als bedankje

Wanneer je als fotograaf geholpen bent door de eigenaar van een lokatie, is het uiteraard netjes deze te bedanken. In dit geval heb ik de Fleurop een doosje Merci chocolade en een boeket laten bezorgen. Daarnaast ontving de afdeling "Sales" van het hotel een foto voor gebruik op hun Facebook pagina. Gratis. En daarvan werd gebruik gemaakt. Klik op deze link naar het Inntel Hotels Rotterdam Centre om de foto te zien. 

Graag wil ik bij dezen mijn team bedanken. Monique, Ninho, Daphne, jullie waren super! Het was heerlijk werken met jullie en ik zeg: tot de volgende shoot!!!
— Maik Jansen

Links

Modellen: Monique Huls en Ninho André

MUA: Blush by Daphne

Lokatie: Inntel Hotels Rotterdam Centre

 

Door: Maik Jansen

 

Kunstprijs Maas en Waal Fotografie

Kunstprijs Maas en Waal Fotografie

Hi peeps,

Zo, mijn deelname aan de "Kunstprijs Maas en Waal Fotografie" is een feit. Vanwege het twintigjarige jubileum van Contrast Fotoclub Maas en Waal, wordt een expositie ingericht in "d'n Bogerd" te Druten met als thema "Energie". Daarvoor heb ik een print gemaakt van 50 bij 50 cm. Deze heb ik zojuist netjes in een passe-partout ingeleverd, ter beoordeling aan het publiek en een vakjury. Fingers crossend!

Energie: het vermogen om arbeid te verrichten.

Laten we een wierookstaafje aansteken. Vervolgens verlaten heerlijke dampen en geuren het stokje, waardoor wij tot rust komen. Om energie op te doen. Om arbeid te kunnen verrichten.

Titel: A Scent of mc2

A Scent of mc2

Jullie weten natuurlijk wel wat mc2 is. Toch? Let me know!

Door: Maik Jansen