Viewing entries in
Photoshoot

Second second chance Gala shoot teaser

Second second chance Gala shoot teaser

*Teaser*

Yep, peeps, dit is een "teaser". Je zou ook kunnen zeggen dat ik gewoon geen tijd meer heb om de hele serie te editen. Het is immers half twaalf. 's Avonds! Teasers zijn bedoeld als warmhoudertje, zodat iedereen de komende dagen naar de website komt om te checken of de rest van de foto's inmiddels online is gekomen. Dat is goed voor de 'kijkcijfers'. Daarover heb ik overigens weinig te klagen sinds deze actie op Facebook gestart is. Maar hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Anyway. Vanavond ben ik met Anna en Janneke op stap geweest voor hún second chance galashoot. Deze was eigenlijk gepland na de shoot met Joyce en Remco, maar viel toen letterlijk in het water door een zware onweersbui (de Apollo Orb van parasol tot paraplu in een kwartier, zie deze blog).

Vanavond was het beter weer. Anna en Janneke stonden er in hun gala-outfit prachtig op . De ruïne van Batenburg en de dorpspomp deden dienst als decors. Binnenkort zal ik er een uitgebreide blog over schrijven. Tot die tijd moeten jullie het doen met deze twee (über snel bewerkte) plaatjes:

Top fashion. Exposure: 1/200 sec @ f/7,1 ISO 400, 105 mm

You wish. Exposure: 1/200 sec @ f/8,0 ISO 400, 70 mm.

What do you think, peeps? Gebruik de links hieronder om te liken en te delen!

Cheers!

Door: Maik Jansen

 

Vergeelde vrijdag nr. 41

Vergeelde vrijdag nr. 41

Terug in de tijd. Een foto uit het archief. Een herinnering op het netvlies. Op 'Vergeelde Vrijdag' komt een oude foto weer tot leven!

Get your flash off

Miezerig

Het is eind januari, en best fris buiten. Na een uurtje fotograferen op de Waalbanddijk zijn we in een schuur terecht gekomen waar landbouwmachines en hooi beschut staan tegen de miezerige regen die ons heeft doen besluiten de shoot binnen voort te zetten. Dezelfde bewolking die als een grote softbox in de hemel hing en het zonlicht flatteus filterde, regent nu een fijne mist van kleine druppels over de paadjes en de bomen van Neerijnen. Getsie. Uiteraard heb ik een reportageflitser in mijn rugzak, dus kan ik verder fotograferen in het gedempte licht van de schuur.

Bellenblaas

Tijdens de voorbereiding van deze vriendinnenshoot had ik de meiden verzocht wat items mee te nemen, zoals roze champagne en glazen, ballonnen en dergelijke om de shoot ongedwongen te maken. Gewoon voor de fun! Dat is belangrijk, plezier maken. De meiden waren dan ook al lekker "los" van de camera. Dat zie je meestal ontstaan na een uurtje fotograferen. Dan neemt de zelfbewustheid af en worden de poses natuurlijker en meer ontspannen. Hup, daar kwam de bellenblaas voor de dag. Niet veel later werden Pippi Lankous-achtige handstandfoto's gemaakt. We hadden lol.

We vergaten de kou en de regen.

Spontaan

Deze foto heb ik er voor jullie uitgepikt. Ik vind het zó leuk dat één van de vriendinnen in de camera kijkt. Ze zet mij aan het denken. Had zij mijn verzoek begrepen om goed op de flitser te letten? Kon ze de interactie met de camera niet laten? Maakt niet uit, het is zo'n spontaan moment. Ik vind het prachtig.

Four in a row. Exposure: 1/60 sec @ f/3,2 ISO 500, 27 mm

Op het muurtje

Als fotograaf ga ik mee met het plezier, zweep de sfeer nog wat op, stuur nog wat bij, maar daarnaast ben ik ook op zoek naar mogelijkheden om de foto's iets extra's te geven. Ik besloot daarom mijn flitser van mijn camera te halen en op een muurtje te leggen, voor een andere 'look & feel'. Met de flitser op de camera, komt het licht namelijk altijd recht op de gezichten terecht en dat resulteert in 'vlakke belichting'. Met andere woorden; er ontstaan geen schaduwen en daardoor verdwijnen vormen en gelaatstrekken. Wanneer je het (flits-)licht vanuit een hoek laat komen, in dit geval vanuit camera links, creëer je schaduwen die diepte geven en vormen accentueren.

Tip

Goedkoop is duurkoop. Ik geef je als tip mee een reportageflitser aan te schaffen die met jouw camera op afstand kan samenwerken (TTL). Voor deze foto gebruikte ik een Nikon SB-700. Deze kan ik aansturen met de flitser die in de camera is ingebouwd. Via infrarode signalen 'vraagt' de ingebouwde flitser aan de reportageflitser een aantal testpulsen te geven. Aan de hand daarvan kan de camera bepalen hoeveel licht de reportageflitser moet uitstralen.

Wanneer je gaat voor een goedkope flitser die dat niet kan, zul je deze alleen kunnen gebruiken op de hotshoe van je camera of via een 'triggersysteem'. Zo'n triggersysteem, zeg maar een afstandsbediening voor je flitser, hoeft niet erg duur te zijn. Bovendien werken ze ook wanneer je niet direct zicht hebt op de flitser omdat deze via radiosignalen werken. Maar vergeet niet dat je dan óf een aantal test-foto's moet maken om de belichting juist in te regelen (en eerlijk gezegd, dat blijft giswerk) óf een belichtingsmeter moet aanschaffen (en die zijn dúúr!).

Overigens flits ik meestal in Manuele modus en meet ik het licht met de belichtingsmeter omdat ik dan zelf in de hand heb hoeveel flitslicht ik gebruik. Zo kan ik de foto de uitstraling meegeven de ik voor ogen heb en bijvoorbeeld flitslicht mengen met omgevingslicht. In zo'n setup gebruik ik de TTL-functie dus niet.

Er is nog zoveel meer te vertellen over flitsers en het gebruik daarvan. Daarover wellicht meer in een volgende blog!

 

Door: Maik Jansen

 

Speciale momenten

Speciale momenten

Ik zie wat jij niet ziet....

Wanneer je fotografeert, leer je vanzelf anders naar de wereld te kijken..... anders dan niet-fotografen. Je leert dingen zien waar anderen aan voorbij lopen. Wanneer je door de lens kijkt, beleef je soms méér dan een ander!

Dat lijkt tegenstrijdig: je wereld wordt immers kleiner wanneer je je geconcentreerde blik via de zoeker op je onderwerp richt. Vaak hebben mijn ouders me verweten dat ik 'weer' met mijn fototoestel bezig was. "Geniet nu eens van je omgeving, leg dat ding eens neer, anders heb je straks alleen foto's gemaakt en niet genoten". Tot op zekere hoogte hadden ze natuurlijk gelijk. Ik laat daarom regelmatig het toestel bewust thuis om samen te kunnen zijn met de mensen om me heen.

Maar wat is het toch heerlijk om jezelf te isoleren van alle drukte en een moment te beleven, samen met je onderwerp, of dat nu een trein, landschap of een persoon is. Een fotograaf die zich via de lens verbindt met de geportretteerde, legt dus meer vast in dat moment dan slechts een beeld: er staat een herinnering op de geheugenkaart!

Het verhaal achter het portret.

Zo is het ook met de onderstaande foto. Natuurlijk zie je hier het verhaal van de liefde dat een jong stel samen beleeft. Maar er is meer! Kijk eens naar haar blik. Het bevat de bijzondere liefde, verstandhouding, herkenning en vertrouwen, die zij op dat moment deelt met haar moeder die rechtsachter me staat. Wat een intens mooi moment! Een moment waarop niets op de hele wereld belangrijker is dan dát bevestigende contact. Een moment waar alles goed is en waar je zo nu en dan aan herinnerd wil worden.....

Like deze BLOG:
Like de Facebookpagina:
Laat hier je bericht achter: